
Pretul Pasajului Basarab din Bucuresti a crescut in doua mandate de primar general de trei ori, iar constructorii mai cer bani municipalitatii.
Finantarile din credite externe, cat si banii de la bugetul de stat alocati pentru lucrarile de infrastructura au contribuit la bunastarea firmelor de constructii, fie ele romanesti sau straine. „Mana larga” a autoritatilor, atunci cand a fost vorba de banul public, a facut din reabilitarea si constructia de drumuri una dintre cele mai benefice afaceri.
Una dintre cele mai costisitoare lucrari ale ultimilor ani este de departe Pasajul Basarab, din Capitala, care pentru o lungime de 1,9 kilometri inghite 222,4 milioane de euro, cu o medie de 117 milioane de euro pe kilometru construit.
Centurile Bucuresti si Ploiesti, in top
Lucrarile de largire a soselelor de centura la patru benzi variaza si ele intre 6 si 2,5 milioane de euro kilometrul. Inchiderea centurii Bucurestiului in zona Mogosoaia-Chitila a fost adjudecata de o asociere romano-elena formata din Vivacons SA si Aktor SA.
Pentru 3,1 kilometri de drum, Compania Nationala de Autostrazi si drumuri (CNDAR) va plati 19,54 milioane de euro, adica 6,3 milioane de euro pentru un kilometru construit.
Firma Pa&Co a omului de afaceri Costel Casuneanu beneficiaza si ea de o lucrare pe cinste. Centura de vest a Ploiestiului, care este si ea largita la profil de drum national, costa 5,9 milioane de euro kilometrul.
O alta portiune de peste 7 kilometri din centura Capitalei, situata intre Otopeni si Mogosoaia, este evaluata la 4,2 euro pe kilometru, fiind adjudecata de consortiul de firme SC Alpine Myreder&FCC Construccion. Fostul director juridic al CNADR, Alin Goga, sustine ca multe dintre reabilitarile din ultimii ani au avut efect „0”.
„Prin programele de reabilitare se arunca bani pe fereastra. Din 1999 s-au cheltuit miliarde de lei fara a fi vazute efectele acestor reabilitari”, a declarat Goga.
DN 66, scump si neterminat
O alta exagerare a ultimilor noua ani a fost DN 66 de la Uricani la Herculane. Este cunoscut sub numele de „drumul lui Basescu”, fiind sustinut de actualul presedinte in 1999, cand era ministru la Transporturi.
Potrivit CNADR, costul acestui drum este de 50,2 milioane de euro. Pana acum sunt receptionati 10 kilometri, costul mediu fiind de 6,3 milioane euro pe kilometrul construit. DN 66 este singurul drum national nou care a intrat in constructie dupa 1989.
Pana acum au fost facute numai reabilitari, iar de trei ani au inceput largirile centurilor marilor orase la profil de drum national.
Bulevarde la pret de autostrazi
Topul celor mai costisitoare lucrari il detine Pasajul de la Basarab din Bucuresti. Cu o lungime de 1,9 kilometri, acesta a fost bugetat in 2007 cu 222,4 milioane euro, adica peste 100 de milioane de euro pe kilometru.
Pasajul s-a scumpit de trei ori in trei ani
Proiectul initial, aprobat in 2004 pe timpul mandatului de primar al lui Traian Basescu, era de 74.012.000 de euro pentru executia lucrarii.
Dupa un an, proiectul se modifica radical, pasajul va masura 1.900 m si va costa 178.175.489 euro. Se abandoneaza proiectul initial pentru care s-a platit aproximativ un milion de euro, pentru ca firmele care au castigat licitatia, Astaldi din Italia si FCC din Spania, au venit cu propriul proiect.
Dupa venirea lui Videanu, constructorii cer o noua suma: 222.475.263 euro. Surse din Primarie spun ca cele doua companii care construiesc pasajul se pregatesc sa mai ceara inca 100 de milioane de euro pentru finalizarea pasajului.
Bulevarde la pret de autostrazi
In 2006, Consiliul General a aprobat cateva zeci de documentatii pentru reabilitari de drumuri in Capitala. Printre ele, Calea Mosilor, pentru care i s-a platit firmei Tehnologica Radion 39,2 milioane de euro pentru 2,57 de kilometri de drum reabilitat, cu o medie de 15,6 euro pe kilometru.
O alta firma abonata la borcanul cu miere al municipalitatii a fost Mari Vilacare, care a incasat 39,5 milioane de euro pentru reabilitarea a 3,2 kilometri din bulevardul 1 Decembrie, cu o medie de 13,1 euro pe kilometru.
Pe soseaua Stefan cel Mare a lucrat un consortiu din care a facut parte si firma fostului parlamentar democrat Dan Cazacu, el renuntand la politica in favoarea afacerilor. Valoarea celor 2,2 kilometri de pe stefan cel Mare a fost de 27,8 milioane euro, adica 12,6 milioane euro pe kilometru.
Top 5: cei mai scumpi kilometri din Bucuresti:
1. 117 milioane €/km Pasaj Basarab
2. 15,6 milioane €/km Calea Mosilor
3. 13,1 milioane €/km Bd. 1 Decembrie
4. 12,6 milioane €/km sos. stefan cel Mare
5. 10 milioane €/km sos. Colentina
Top 5: cei mai scumpi kilometri de drum national
1. 6,3 milioane €/kmCentura Bucuresti (intre DN7 si DN1A)
2. 5,9 milioane €/km Centura Ploiesti Vest
3. 4,2 milioane €/km Centura Bucuresti (intre DN1 si DN1A)
4. 2,9 milioane €/km Centura Bucuresti (intre DN1 si DN2)
5. 12,6 milioane €/km Centura Bucuresti Sud (sectorul 2, intre A1 si A2)
Autostrada vestului, la tribunal
Lucrarile pe sectorul de autostrada Arad-Timisoara nu pot incepe conform planificarilor Ministerului Transporturilor din cauza unui litigiu. Casa de avocatura „Bostina si Asociatii” a atacat in instanta licitatia organizata pentru asistenta juridica pentru exproprierile terenurilor de pe traseul autostrazii.
Potrivit directorului Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Timisoara (DRDPTM), Ioan Malita, pana nu se termina procesul terenurile nu pot fi expropriate, iar constructorul nu poate incepe lucrarile.
„Avem un termen de judecare a cauzei in 3 decembrie la Curtea de Apel Timisoara, instanta la care casa de avocatura a facut recurs fata de decizia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, care a dat dreptate DRDPTM dupa ce licitatia a fost contestata”, a spus Malita.
Reprezentantii „Bostina si Asociatii” au transmis ca nu vor sa comenteze aceasta problema „atata timp cat ea este pe rolul unei instante si nu s-a dat o hotarare definitiva si irevocabila”. Din cauza acestui litigiu, proiectul de aproape 300 de milioane de euro al autostrazii Arad-Timisoara este blocat.