Chiar dacă astăzi all eyes are on Happy Projects 2011 , loc unde şi eu aş fi dorit să ajung , haideți să punem în pagină şi câteva elemente din ale proiectelor, despre Audit mai exact. Pornind de la ideea ca nu toți cei care ajung pe aici sunt profesioniști/specialiști, putem să trasăm câteva linii generale în ceea ce înseamna Auditul Proiectelor.
Scopul principal al auditului de proiect este de a realiza o „examinare/verificare” a unei situații, într-un anumit sector. Altfel spus, scopul este de a evalua neajunsurile, iregularitățile, neconformitățile, în raport cu reglementările în vigoare şi de a concepe acțiuni corective necesare.
Din punct de vedere al ariei de aplicare, găsim trei tipuri de audit, fiecare fiind împărțit alte subtipuri: 1. Audit internațional, 2 Audit la nivel de ţară, 3 Audit intern.
In multe situații este util ca persoane externe proiectului sa evalueze procesele de management de proiect și să verifice cât de bine progresează proiectul. Managerul de proiect sau managerul unui departament poate solicita un audit extern, ca parte a programului general de management al calității. În alte situații, cum sunt proiectele guvernamentale, auditurile periodice pot fi solicitate ca parte integranta a contractului. Persoana care face auditul poate fi managerul de departament, sponsorul, un specialist în audituri de proiect sau orice alta persoana care știe ce întrebări trebuie puse si poate interpreta răspunsurile primite. Auditul se focalizează pe eficacitatea aplicării proceselor de management de proiect si pe cât de bine progresează proiectul in raport cu planul sau. Auditul de proiect se concentrează pe asigurarea calității – se pun întrebări despre procesele folosite pentru construirea livrabilelor.
Etapele în care poate fi constituit auditul fiind următoarele:
- FAZA INIȚIALĂ
- Acceptarea mandatului si contractarea lucrărilor de audit;
- Orientarea si planificarea auditului
- FAZA EXECUTĂRII LUCRĂRILOR
- Aprecierea controlului intern
- Controlul conturilor
- Examenul situațiilor financiare
- FAZA FINALĂ
- Evenimente posterioare închiderii exercițiului;
- Utilizarea lucrărilor altor profesioniști;
- Alte lucrări necesare închiderii;
- Raportul de audit;
- Documentarea lucrărilor de audit.
Auditarea managementului se desfășoară ca procedură de rutină sau la cerere. Pentru a da unui proiect posibilitatea de îmbunătățire a competentelor in managementul proiectului, procesul de auditare a managementului trebuie să se desfășoare cât mai devreme in derularea proiectului. Momentele potrivite pentru auditarea managementului sunt la încheierea procesului de demarare si după ce a fost realizat un ciclu de control al proiectului. Procesul de auditare a managementului poate fi efectuat de mai multe ori pe parcursul desfășurării proiectului. Iar în ciuda unei păreri eronate, auditul proiectelor nu se regăsește doar la fondurile europene, acesta poate fi observat şi în multe alte cazuri.
(va urma)