Valorile GOOGLE

NOTĂ: Am început de ieri să scriu pe site-ul personal câteva rânduri despre Google. De fapt, așa cum menționam și în articolul de ieri, sunt rânduri pe care le scriam prin 2006 într-un referat (deci multe posibil să nu mai fie de actualitate). 

Azi scriu și pe blog deoarece cred ca sunt lucruri ce merită diseminate: Valorile GOOGLE.

Peter Drucker afirma: „Specialiştii ce administrează cunoştinţele (Knowledge Workers) sunt plătiţi pentru a fi eficienţi, şi nu pentru a lucra de la 9 la 5.”
La Google, eficienţa celor ce manipulează cunoaşterea este dusă la rang de principiu; iar pentru această eficienţă şi pentru a atinge avantajul competiţional, Google a implementat următorul set de reguli, aplicat în principal specialiştilor IT dar nu numai:
1. Knowledge Workers sunt angajaţi în urma unui interviu de durată, realizat de către reprezentanţi ai conducerii dar şi de către potenţialii colegi;
2. „Programatorului îi place să programeze”. De celelalte nevoi ale acestora se ocupă compania, începând de la asigurarea centrelor de relaxare şi masaj, săli de gimnastică şi până la facilităţi de spălare a automobilului sau frizerii;
3. Cele mai multe proiecte sunt proiecte de echipă. În acest context comunicarea între membrii echipei este foarte importantă iar pentru a uşura acest proces birourile sunt astfel proiectate, încât, practic toţi angajaţii împart acelaşi spaţiu. Se renunţă astfel de întârzierile cauzate de comunicarea prin email sau prin telefon;
4. Coordonarea proiectelor trebuie să fie uşor de realizat. Astfel, în plus faţă de comunicarea directă, fiecare membru al unui proiect trimite săptămânal grupului de lucru un email conţinând realizările din săptămâna precedentă;
5. Succesul instrumentelor Google se datorează în cea mai mare parte faptului că acestea sunt în prealabil testate şi folosite în comunicarea şi viaţa de zi cu zi a angajaţilor;
6. Încurajarea creativităţii. Inginerilor li se permite, pe baza unei aprobări prealabile, ocuparea a 20% din timp, cu proiectele personale de interes pentru companie. Sunt create astfel şi „cutiile cu sugestii” unde aceste idei pot fi postate pentru vizualizare şi comentarii;
7. Atingerea consensului între idei. Managerul are rolul de a agrega diversele puncte de vedere şi nu acela de a dicta decizii;
8. Încurajarea toleranţei şi a respectului reciproc între persoanele de pe acelaşi nivel ierarhic, cât şi între cele de pe nivele diferite;
9. Deciziile sunt bazate pe analize cantitative solide, pe indicatori de performanţă şi pe analiza tendinţelor; fiecare proiect este însoţit de instrumente tip „tablouri de bord” care oferă în orice moment imagini pertinente ale situaţiei;
10. Eficienţa comunicării este asigurată şi prin întâlniri (organizate de regulă vineri) între reprezentanţii managementului şi knowledge workers cu scopul de a împărtăşi noile idei apărute de-a lungul săptămânii, şi de a adresa întrebări şi răspunsuri în ambele direcţii. Diseminarea informaţiilor în cadrul organizaţiei ocupă de asemenea un rol foarte important.
Sursa: Schmidt, E., Varian, H., Google – Ten Golden Rules, Newsweek, Issues 2006, special edition, decembrie 2005

Valentin Mazareanu

Valentin Mazareanu

Valentin P. Mazăreanu, doctor în economie. Subiecte de interes: managementul riscului, securitatea informaţională, managementul proiectelor. Ocupaţii în prezent: project manager al www.managementul-riscurilor.ro, Co-Regional Director of PRMIA Bucharest Chapter, Director General al Paideia Consulting SRL Iasi, Expert IT în proiecte cu finanţare nerambursabilă. Studii: liceu militar, facultate de drept, master în Sisteme Informaţionale pentru Afaceri, studii doctorale în economie. Dezvoltare profesională: stagiu de cercetare în Franţa, Poitiers (subiect: managementul riscului); şcoală de vară în Finlanda, Jyvaskyla (subiect: managementul riscului, dreptul de proprietate intectuală, knowledge management); training internaţional Slovenia, Ljubljana (subiect: managementul proiectelor internaţionale); training naţional Romania, Iaşi (subiect: antreprenoriat, Analiză Tranzacţională, NLP, Comunicare şi Negociere).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top