Supa damboviteana a integrarii – lungita iarasi nemteste

Vizita Cancelarului Merckel – intre ferestre deschise si amanari previzibile

Rezultatele vizitei de Stat a Cancelarului Germaniei in Romania sunt mai degraba neconcludente din unghiul de vedere al unei evaluari clare a stadiului de integrare europeana al autoritatilor romane.

Soarta spatiului gris sau giumbuslucurile asteriscului la romani

Pare imbucurator faptul ca guvernul german face clar faptul ca nu conditioneaza in vreun fel aderarea Romaniei la SCHENGEN in raport cu deblocarea impasului in care se afla chestiunea comunitatilor de origine roma (dealtfel, Germania nu se confurnta defel cu asemenea probleme), dar pe de alta parte, sustine ca trebuie sa mai astepte o evaluare finala din partea Comisiei Europene pana ce va lua o decizie finala in aceasta problema. In plan practic, aceasta inseamna mai degraba o temporizare generatoare nu de suspans, ci de confuzie interpretativa pentru partizanii iesirii Romaniei din zona exceptarilor cu asterisc sau de penumbra in care s-a invaluit inca de la aderarea din 2007. Aceasta confuzie nu prea poate fi niciun semnal pozitiv pentru investitorii potentiali intrucat mentine incertitudine si volatilitate decizionala, atata vreme cat nu este acompaniata de prezentarea de catre executivul roman a unui plan negociat de masuri ferme, esalonat calendaristic care sa deblocheze chestiunile restante la Capitolul Justitie si Afaceri Interne al integrarii europene a Romaniei. Niciodata o lungire la nesfarsit a supei n-a solutionat o durere cronica de foame, de orice fel ar fi fost aceea.

Dimpotriva, ar fi de asteptat, dupa atatea deziluzii sau deziluzionari reciproce, o punere mult mai hotarata a piciorului in prag pentru ca toate „deviantele” institutionale semnalate in cazul capacitatii de adaptare a autoritatilor romane, care impieteaza inca asupra relatiilor dintre Romania si alte State Membre, sa fie remediate decisiv, chiar prin mijloace chirugicale mai putin ortodoxe.

Tehnica zaharel – bici sau luxul curajului vizionar ?

Evident, ravagiile recesiunii si lipsa de solutii-miracol fata de somajul endemic ce afecteaza climatul Pietei Unice UE nu reprezinta cel mai permeabil teren pe care sa poata fi plantat – ca prin farmec – un nou comportament statal in genere din partea claei politice romanesti. Cu toate crizele care o zgaltaie din radacini, grupurile restranse de interese „ilegitime”, cum ii place insusi Presedintelui Statului sa le numeasca, raman forte pe pozitie, decise sa nu cedeze controlul diverselor manete de comanda ecionomica pe care si le-au adjudecat cu timpul. Intr-un asemenea peisaj insa, nici concurenta si competitia reala nu vor putea inmuguri, nici inaceasta toamna, nici in primvarile ce vor sa vina…

Altfel spus, vizita ilustrei Doamne Merckel la Bucuresti si Cluj deschide mai degraba semne de intrebare, dar nu aduce accente categorice in cronica europeana a Romaniei. Tehnica imblanzirii alternative „zaharel – bici” lasa impresia ca fiind deocamdata calea de urmat pe mai departe, mai ales pe fundalul unor excelente relatii de parteneriat ruso- german. Intre timp, cu Schengen sau fara Schengen, cetatenii romani trebuie sa se multumeasca doar cu abordari instrumentaliste si raman pe mai departe un fel de „prizonieri de lux” ai unui Stat care intarzie sa-si dea jos mastile ipocriziei sociale de pe fata, intens practicate si de opozitia parlamentara, si sa accepte un rol adevarat pentru societatea civila, atata cat este sau cat de organizata este.

Altfel, singura gura de speranta este tot o schimbare decisiva de viziune prin emergenta unei persoane sau a unui grup vizionar (un fel de a treia cale) ori, alternativ, tavalugul crizei care sa aduca ca si in decembrie o solutie pre-fabricata peste noapte. Intrebarea ramane : fabricata unde – in aceleasi fetide si cinice laboratoare ?

About Sever Avram

Sever AVRAM - coordonator general - Platforma de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds". A lucrat ca si consilier de afaceri publice pentru Comisia Europeana in Romania si a contribuit la elaborarea capitolului de politici sociale si dezvoltarea resurselor umane din cadrul Planului national de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana. Incepand cu anul 1996,  a activat ca si consultant si/sau trainer in domeniul institutiilor si fondurilor UE, al comunicarii, relatiilor publice si lobby-ului in cadrul a numeroase proiecte europene finantate direct de Comisia Europeana de la Bruxelles,  Departamentul de Stat al SUA, Open Society Institute, precum si de mari finantatori privati internationali sau autohtoni. In urma unui proiect PHARE pe care l-a coordonat, incepand cu anul 2004, se ocupa de organizarea sub egida Platformei CEFTAC (www.ceftac.ro) a “Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania” si a altor evenimente pentru mediul de afaceri. Din anul 2006, a avut initiative speciale legate de absorbtia fondurilor UE, incepand cu saloanele regionale si scolile de vara de la Constantza si Baile Sovata pana la cele doua editii deja desfasurate  ale Forumului Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei fondurilor UE (Bucuresti, in 2007 si 2008). Coordoneaza activitatea de consultanta pe proiecte a CPS (Consortiul Parteneritului Strategic) si a Atelierului Interactiv de Idei, Proiecte si Investitii Inovative (www.StructuralFunds.ro).  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.