INTERVIU Cristian Dima, consultant Noerr Finance & Tax: „Incurajez companiile sa apeleze la schemele de ajutor de stat pentru care se califica”

Cristian-Dima-interviu2.jpg

Cristian-DimaCristian Dima s-a alaturat echipei Noerr Finance & Tax in anul 2005, dupa mai multi ani de activitate intr-o firma din Big 4, si are peste 12 ani de experienta in domeniul financiar.

Cristian este consultant de management (Certified Management Consultant), expert contabil (membru ACCA) si auditor financiar (CAFR).

Cristian Dima ofera consultanta clientilor nostri cu privire la toate aspectele financiare si de business, cum ar fi consultanta financiara, ajutor de stat, M&A, due diligence, audit intern si audit financiar, raportari financiare si controlling, evaluari de companii. Inca din 2005 Cristian a fost implicat si a coordonat tranzactii de tip M&A si proiecte de ajutoare de stat pentru companii din industria automotive, industria prelucratoare, prestari de servicii si IT&C, industria materialelor de constructii, in logistica/distributie.

Finantare.ro: Cum v-ati descrie pe dumneavoastra, ca si consultant, si echipa in care lucrati?

Cristian Dima: Echipa noastra de consultanti este dinamica, flexibila, inovativa si mereu in miscare, mereu dornica sa fie alaturi de clientii nostri in solutionarea diverselor situatii. Astfel vedem si descrierea consultantului ideal. Asa cum am vazut in multe cazuri practice, este foarte important ca intotdeauna consultantul sa se transpuna in situatia organizatiei pe care o ajuta, sa ii inteleaga problemele si nevoile. Apoi, adoptand atat metodologii cunoscute cat si o gandire inovativa, consultantul poate propune cele mai bune solutii sau optiuni.

Practic, fara aceasta inclinatie spre nou, nu am fi progresat de la serviciile de audit financiar cu care am inceput pana la asistenta in tranzactii de M&A, elaborare de strategii si studii tehnico-economice, finantari, cazuri complexe de insolventa si lista ar putea continua.

Finantare.ro: De cat timp activati pe piata consultantei si ce experiente relevante ne-ati putea impartasi?

Cristian Dima: Sunt in zona de consultanta din anul 2002, cand mi s-a oferit sansa de a fi acceptat intr-o firma din Big 4 in departamentul de audit. As vrea sa mentionez ca in acea perioada companiile din Big 4 erau o rampa de lansare pentru tinerii absolventi. In aceasta firma am pus fundamentele a ceea ce stiu astazi, am avut colegi care m-au ajutat sa invat si sa inteleg cum sa aplic diversele unelte specifice de audit si, apoi, de consultanta. Tot in Big 4 am avut si primele contributii la scrisori de recomandare catre managementul companiilor sau primele proiecte de due diligence, care m-au facut sa-mi doresc implicarea in proiecte de consultanta mult mai complexe.

Apoi m-am alaturat echipei Noerr Finance & Tax, fiind atras de complexitatea si diversitatea proiectelor. Am fost implicat atat in proiecte de consultanta financiara generala, cat si in proiecte majore precum cele de ajutor de stat, de evaluare a unei organizatii sau de divizare. Dovada a succesului si consultantei excelente pe diverse proiecte sunt cei aproape 10 ani de cand fac parte din echipa Noerr Finance & Tax.

Finantare.ro: Aveti un „proiect de suflet” (nu neaparat cel mai banos, rasunator) de care sunteti mandru? Ce amintiri va leaga de acest proiect?

Cristian Dima: Nu pot spune ca am un „proiect de suflet”. Atunci cand lucrezi mult cot la cot cu beneficiarul sau reprezentantii lui observi ca toti participantii la proiect depun suflet in munca lor si isi doresc ca acesta sa aiba succes la final. Iar finalul, dupa cateva luni de munca intensa, poate fi concentrat intr-un proiect aprobat care a fost documentat in 2-3 bibliorafturi de documente si o relatie foarte stransa cu membrii echipei, asa cum se intampla in proiectele noastre de ajutor de stat.

In majoritatea proiectelor in care am fost implicat am avut parte de interlocutori cu un nivel inalt de profesionalism, dedicare si cunoastere a mediului de afaceri respectiv, lucru care a dus la proiecte bine structurate si implementate.

Finantare.ro: Care sunt impedimentele de care va loviti cel mai des in activitatea dvs.? Cum le-ati vedea rezolvate?

Cristian Dima: Un consultant poate sa intampine multe piedici in desfasurarea activitatii. Important este insa modalitatea de rezolvare a acestora prin dialog si comunicare.

Din acest motiv, pentru succesul unui proiect, sunt nevoit sa discut cu toate persoanele implicate, de la economisti si oameni din productie pana la director general sau actionari. Astfel, planificarea adecvata si comunicarea mesajelor importante intr-un limbaj accesibil fiecarei categorii de oameni poate fi cheia succesului unui astfel de proiect.

O alta modalitate este culegerea avansata de informatii despre caz. Practic, un consultant bun este ca un burete, absoarbe toate informatiile posibile despre client si problema clientului: analize de industrie, date istorice si previziuni, probleme cu care se confrunta organizatia, proiecte in derulare, vizite in zonele de productie sau prestare a serviciilor etc. Consider ca pot avea o imagine de ansamblu a organizatiei si pot sa ofer consultanta de calitate doar dupa ce in prealabil s-au colectat si analizat toate aceste informatii. Apoi, avand premisele de baza stabilite, se poate avansa in proiect si identifica solutiile optime.

Finantare.ro: Cum vedeti viitorul pietei finantarilor in Romania?

Cristian Dima: Piata finantarilor in Romania a continuat sa se diversifice in mod continuu de la Revolutie. In prezent, o companie care are nevoie de finantare pentru un proiect poate apela la o gama larga de optiuni cu costuri diferite, de la banci, fonduri de investitii, angel investors, ajutoare de stat (unul dintre domeniile de expertiza ale companiei noastre) si fonduri europene. De exemplu, in zona ajutoarelor de stat pot sa va spun ca varietatea acestora si domeniile acoperite au crescut permanent, iar de la 1 iulie 2014 se asteapta sa intre in vigoare scheme noi, precum cea aprobata deja prin HG 332/2014. Daca inainte doar companiile mari puteau accesa aceste ajutoare de stat, dimensiunea minima a proiectului fiind, de exemplu, de cel putin 5 mil. EUR pe schema aprobata prin HG 1680/2008, au aparut ulterior scheme pentru proiecte de pana la 100.000 EUR sau 200.000 EUR sau chiar de minim 20 de angajati (cu aplicare de la 1 iulie 2014).

Costurile acestor finantari variaza semnificativ, in functie si de riscul perceput de furnizorul de fonduri sau de obiectivul urmarit, cum ar fi dezvoltarea regionala si reducerea somajului. Personal, dupa atatea proiecte de succes in zona ajutoarelor de stat, pot sa spun ca pentru Romania acestea reprezinta un adevarat succes si incurajez si alte companii sa apeleze la schemele de ajutor de stat pentru care se califica. Pana la urma, comparativ cu intocmirea unui dosar de finantare de la o banca, daca aceste companii depun mai mult efort si planifica mai atent lucrurile pot obtine finantari nerambursabile, iar costurile necesare (timp si resurse alocate de catre organizatie, costul consultantului) vor fi astfel recuperate.

Finantare.ro: Spuneti-ne cateva motive pentru care v-ar alege pe dumneavoastra un potential beneficiar.

Cristian Dima: Sa stiti ca intotdeauna si noi ne punem aceasta intrebare si, pentru a fi competitivi, cautam permanent modalitati de a ne imbunatati. Intr-un proiect de consultanta noi credem ca este important ca, pe langa experienta acumulata in alte proiecte, sa poti arata beneficiarului ca esti un partener puternic si de incredere, atat in etapa de structurare si definire a proiectului cat si in etapa de elaborare in detaliu si, ulterior, de implementare. Ce utilitate ar putea avea un proiect castigator de finantare (cazul ajutoarelor de stat) sau o idee teoretica de optimizare a proceselor interne ale unei organizatii (controlling si optimizari de costuri) daca in etapa de implementare efectiva beneficiarul se afla singur cu problemele care apar, iar beneficiile estimate initial se evapora?

Un alt punct forte al nostru este faptul ca impreuna cu avocatii din cadrul Noerr oferim o multitudine de specializari, de la consultanta financiara si fiscala pana la cea juridica sau servicii de contabilitate si asistenta in implementarea de ERP-uri. Astfel, putem sa oferim unei organizatii toate serviciile de care are nevoie, de la asistenta in infiintarea acesteia, la etapa de dezvoltare si expansiune pana, in cazuri extreme, la restructurare sau lichidare.

De asemenea, in multe situatii reprezentam un interlocutor de incredere pentru actionarii companiei din afara tarii care doresc un raport independent asupra situatiei companiei si a perspectivelor acesteia. Aceasta aura de incredere generata de consultant in fata beneficiarului, fie acesta actionar sau manager, este o relatie privilegiata, fiind precum o opera de arta extrem de fragila care se construieste greu si se poate pierde foarte usor.

Dupa indelungi discutii am ajuns la concluzia ca beneficiarul nu alege doar o colectie de oameni cu multe diplome si specializari, ci alege o companie care da dovada ca are experienta in proiecte similare, ca este inovativa si totodata da dovada de prudenta si etica, care nu ofera „cai usoare” ce ulterior se pot transforma in mari probleme.

Finantare.ro: Compania Noerr Finance & Tax este membra AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania). Cum vedeti rolul acestei asociatii pe piata de afaceri din Romania si ce asteptari aveti de la calitatea de membru AMCOR?

Cristian Dima: Noerr Finance & Tax este membra in toate organizatiile relevante din Romania, printre care si AMCOR. Dintre celelalte organizatii (CECCAR, CAFR, CCF) ni se pare ca AMCOR se pliaza cel mai bine pe domeniile de consultanta de management pur, pe proiecte care nu se inscriu in tipicul contabilitatii sau al auditului financiar.

AMCOR ne furnizeaza un cadru general necesar de bune practici care lasa consultantul liber sa studieze si sa propuna cele mai bune recomandari beneficiarilor, pastrand totodata standarde inalte de etica.

AMCOR ca organizatie, daca nu ar fi fost deja infiintata pe piata romaneasca ar fi trebuit inventata, pentru ca acopera o zona din piata serviciilor de consultanta care nu a fost reglementata pana in prezent. Poate ati observat si dumneavoastra ca sunt foarte multi consultanti din diverse domenii pe piata si este foarte greu, ca beneficiar de consultanta, sa iti poti identifica consultantul care te poate ajuta. AMCOR indeplineste tocmai acest deziderat.

Ca asteptari de la calitatea de membru AMCOR, acestea sunt intotdeauna mari. Fiind o asociatie relativ tanara, AMCOR isi creeaza loc pe piata, fiind tot mai vizibila. Astfel, AMCOR a ajuns sa fie un partener serios de discutii cu diverse autoritati si sa fie invitata la dezbateri publice in zone legislative care pot fi imbunatatite. Este un pas inainte, deoarece astfel orice initiative legislative vor fi mult mai bine fundamentate si testate virtual inainte de a fi emise printr-un dialog cu acei consultanti care au experienta. Pe termen mediu, cred ca asociatia va avea o crestere exponentiala a numarului de membri si va deveni un partener nelipsit de dialog atat in mediul de afaceri cat si in activitati pentru sprijinul comunitatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top