Scrisoare deschisa: Esecul mecanismului cererilor de plata – impactul intarzierilor si sistarilor platilor catre sute de beneficiari POSDRU

pix.jpg

coalitia-ong-pentru-fonduri-structuraleCoalitia ONG pentru Fonduri Structurale, formata din 39 de organizatii neguvernamentale si retele, a redactat o scrisoare deschisa in care isi prezinta nemultumirea fata de intarzierile ce vizeaza transferul sumelor solicitate prin intermediul cererilor de plata si a celor de rambursare pentru beneficiarii proiectelor POSDRU.

Stimate domnule Ministru,

Stimate domnule Director General,

Ne manifestam profunda ingrijorare fata de lipsa de transparenta a institutiilor pe care le reprezentati in comunicarea clara a termenelor reale si a motivelor intarzierilor ce vizeaza transferul sumelor solicitate prin intermediul cererilor de plata si a celor de rambursare pentru beneficiarii proiectelor POSDRU (in special cele de economie sociala). Atragem atentia asupra faptului ca exista, in continuare, blocaje care nu doar ca afecteaza sute de beneficiari si structuri de economie sociala, dar ii readuc in situatii de risc pe oamenii care sunt, de fapt, beneficiarii finali ai acestor programe.

Introducerea mecanismului Cererilor de Plata „pentru evitarea blocajului financiar in cadrul proiectelor implementate in parteneriat” este, de fapt, doar un text intr-un act normativ, deoarece nici OUG 64/2009, nici instructiunea 103, nici contractul de finantare nu prevad un termen in care se face verificarea si plata unei astfel de cereri (singura exceptie fiind Instructiunea 107, care se adreseaza exclusiv proiectelor de economie sociala).

Deloc surprinzator este faptul ca atat in Instructiunea 103, cat si in OUG 64/2009 este prevazut faptul ca „Dupa efectuarea verificarilor cererii de plata. Autoritatea de management vireaza beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile si contravaloarea taxei pe valoarea adaugata considerate neeligibila, aferenta cheltuielilor eligibile”.

Remarcam, insa ca, daca o Cerere de Rambursare trebuie platita conform OUG 64 in maxim 20 de zile lucratoare de la depunerea ei, o Cerere de Plata nu ajunge sa fie platita nici macar in 40 de zile de la depunerea ei. Cu alte cuvinte, verificarea poate dura atat cat va considera de cuviinta, fara a i se putea imputa ceva persoanei care face aceasta verificare.

Consideram ca, in lipsa unor practici unitare si a unor termene clare asumate de tot aparatul administrativ implicat in managementul fondurilor nerambursabile, mecanismul Cererilor de Plata si-a ratat obiectivul de evitare a blocajelor financiare, impovarand birocratic beneficiarii si punand in pericol managementul general al proiectelor.

Cele mai frecvente situatii cu care se confrunta beneficiarii sunt cele de a nu putea plati salariile angajatilor, decat la 2-3 luni, sau de a li se rezilia contractele de prestari servicii ori de furnizare pentru ca nu a respectat termenele de plata din contract.

De asemenea, exista riscul ca unii furnizori sa-si anuleze facturile care au fost incluse in CP-uri pentru ca, altfel, ar fi nevoiti sa plateasca din propriile buzunare TVA-ul aferent facturilor pe care nu le-au incasat de la beneficiarii proiectelor  POSDRU.

La intarzierile inregistrate in procesarea CP si CRC si la nivel de OIR, se adauga in continuare alte tipuri de intarzieri si blocaje generate de personalul organismelor intermediare, cele mai multe fiind sesizate in relatia cu OI MEN, OI CNDIPT si OIR Sud-Est (Braila).

Enumeram numai cateva exemple ale unor beneficiari cu situatii la limita, unde lipsa banilor si nerespectarea termenelor nu le permit ducerea la bun final a angajamentelor asumate.

Este cazul Asociatiei Nationale a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni (ANBCC) care, de exemplu, a transmis un Act Aditional de prelungire a proiectului pe data de 29 iulie, pentru care a primit un raspuns final (de respingere), dupa 29 de zile lucratoare de la depunere si cu numai 15 zile inainte de finalizarea proiectului (30 septembrie).

In acest context, exista o cerere de plata ordonantata pe data de 3 septembrie pentru care banii au fost transferati abia in data de 30 septembrie, ultima zi de proiect, in pofida asigurarilor date ca exista bani iar plata urma sa fie realizata in saptamana 21 – 25 septembrie.

Este, de asemenea, si cazul Asociatiei Romane de Consiliere si Sprijin (ARCS), care nu poate inainta cu solicitarea celei de-a doua transe de prefinantare pentru unul din proiectele pe care il are in implementare si sigur nu va beneficia de aceasta a 2-a transa nici pentru al 2-lea proiect, proces blocat de OI care nu aproba Cererile rambursare, (avand Cerere de rambursare depusa 2 luni si avand inclusiv o cerere de plata depusa de 4 luni pentru care nu a primit scrisoare de informare, precum si un Act Aditional aprobat in peste 2 luni de catre cei de la OI CNDIPT).

Va solicitam public, domnilor Ministru si Director General, remedierea acestei situatii si implementarea unei proceduri eficiente si transparente de comunicare a termenelor reale de realizare a platilor catre beneficiari pentru o mai buna operativitate si predictibilitate in implementarea proiectelor, mai ales pentru activitatile direct legate de angajarea si realizarea platilor.

Fara o asumare responsabila si corecta a acestui proces, sute de beneficiari si structuri de economie sociala sunt expuse riscului de a esua in incercarea de a contribui la cresterea  gradului de ocupare a forţei de munca si la integrarea persoanelor vulnerabile intr-un mediu competitiv si nesustenabil din punctul de vedere al finantarilor primite, ducand la un esec major al felului in care este gestionat Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) si Domeniul Major de Interventie 6.1. “Dezvoltarea economiei sociale” la nivelul ministerului si autoritatii de management pe care le conduceti.

Sursa: Coalitia ONG pentru Fonduri Structurale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *