Ajutoarele de stat COVID: Pașii de urmat și consecința demisiei pripite a lui Orban

ludovic-orban.jpg

Fostul ministru al Fondurilor Europene, Marcel Boloș, îi liniștește pe antreprenorii care așteaptă ajutoarele de stat COVID-19, din schema de 1,5 miliarde de euro, și susține că actualul Guvern Cîțu trebuie să urmeze anumiți pași pentru a „se închide problema”. Din explicațiile sale, putem înțelege acum consecința gestului, suprinzător pentru mulți, al șefului PNL Ludovic Orban de a demisiona din funcția de prim-ministru, a doua zi după alegeri.

Zielele trecute, miniștrii Economiei și Fondurilor Europene, Claudiu Năsui și Cristian Ghinea (USRPLUS) au reclamat, că fosul guvern Orban le-a „lăsat moștenire” schema de ajutoare de stat pentru IMM de 1,5 miliarde de euro fără un aviz de la Comisia Europeană, care este obligatoriu.

L-am sunt și pe fostul ministru al Fondurilor Europene, Marcel Boloș, să ne explice cum stau lucrurile, din punctul său de vedere, ca să închidem cercul.

El a confirmat că mai este nevoie de un aviz al Comisiei Europene, pentru relocarea de fonduri cuvenite României din mecanismul React EU către programul Operațional Competitivitate. Potrivit lui Boloș, avizul presupune o procedură obișnuită, pe care toate statele membre o urmează pentru a utiliza mecansmul european de reacție rapidă la criza COVID-19, dar care a depins de aprobarea regulamentului european React EU la Bruxelles, valabil pentru toate țările membre.

„Antreprenorii nu trebuie să intre în panică, Guvernul trebuie să aloce credite de angajament și bugetare prin legea bugetului de stat pe anul 2021 pentru contractare și plăți și să obțină avizul Comisiei Europene de relocare de fonduri între programe” – a declarat Marcel Boloș.

Din câte ne-a relatat fostul ministru liberal, putem deduce că actuala situație de incertitudine invocată de Năsui și Ghinea are două cauze principale: adoptarea târzie a regulamentului React EU, pe 16 decembrie 2020, la Bruxelles, și demisia intempestivă a șefului PNL, Ludovic Orban, din funcția de prim-ministru, pe 7 decembrie 2020.

Cum s-a ajuns la situația de incertitudine de acum, în 15 puncte:
1. În 6 august 2020, Guvernul Orban a publicat în Monitorul Oficial OUG 130/2020 prin care s-a instituit schema de ajutor de stat de aproape 1 miliarde de euro – cele 3 măsuri de sprijin pentru IMM, PFA, ONG, cabinete medicale, să se redreseze din criza COVID-19.

2. Schema a fost prevăzută cu finanțare europeană prin Programul Operațional Competitivitate (POC), 2014-2020, gestionat de Autoritatea de Management POC din subordinea Ministerului Fondurilor Europene. Pentru a se asigura finanțarea europeană necesară, a fost nevoie ca Guvernul să mute fonduri din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) la POC.

3. Guvernul a solicitat și a primit pentru aceasta 2 avize de la Comisia Europeană: primul, pentru permisiunea de a acorda ajutoare de stat și cel de-al doilea, pentru a muta bani de la POIM la POC, în cadrul anvelopei de fonduri europene alocate României pe perioada de programare 2014-2020 (din care se pot trage bani până la finalul anului 2023).

4. În contextul dublu electoral cu alegerile locale și parlamentare din 2020, și Guvernul, și Parlamentul s-au contrat cu modificarea acestei scheme de ajutoare de stat. Guvernul și-a modificat OUG 130/2020 prin OUG 174/2020, iar Parlamentul a dat Legea 220/2020 prin care a mai făcut o modificare majoră la schemă. Președintele Iohannis a promulgat legea din Parlament și a publicat-o în Monitorul Oficial.

5. Apoi, în noiembrie 2020, Guvernul a mai dat o ordonanță de urgență, 199/2020, prin care a prorogat aplicarea Legii 2020/2020 din Parlament, astfel încât să implementeze Schema de ajutoare de stat pe baza OUG 130/2020 modificată prin OUG 174/2020… Detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top