Ajutoarele de stat de 500 milioane Euro pentru HoReCa se complică și se amână

cafenea.jpg

Ministerul Economiei vrea să complice și să amâne schema de ajutoare de stat de 500 milioane de euro pentru restaurante, pensiuni, agenții de turism și alte firme din sectorul HoReCa, potrivit unui proiect oficial de modificare a ordonanței de urgență 224/2021.

Puțin istoric:

  • În fosta guvernare Orban (PNL), ministrul de atunci al Economiei, Virgil Popescu (PNL), a făcut, înainte de alegerile legislative, un proiect de schemă de ajutor de stat de 500 de milioane de euro pentru sectorul HoReCa și agențiile de turism. Au venit alegerile, s-a făcut un nou guvern, cu Florin Cîțu (PNL) premier, iar Ministerul Economiei s-a spart în Ministerul Economiei, Antreprenorialului și Turismului și Ministerul Energiei. Virgil Popescu s-a dus la Energie, iar la Economie a venit Claudiu Năsui, de la USRPLUS.
  • Năsui a introdus în ședința de Guvern proiectul de ordonanță de urgență făcut de Popescu, iar noul Guvern Cîțu l-a aprobat pe data de 30 decembrie 2020 și l-a publicat în Monitorul Oficial în ultima zi a anului 2020. Așa a apărut OUG 224/2020, care prevede instituirea schemei de ajutoare de stat de 500 de milioane de euro din bani de la bugetul național, pentru HoReCa. Ajutorul de la stat constă în acordarea unei sume egale cu 20% din scăderea suferită de firme la cifra de afaceri pe anul 2020 față de anul 2019.
  • Conform OUG 224/2020, aflate în vigoare, noul ministru Claudiu Năsui are la dispoziție 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței să dea procedura de implementare a programului. Ca atare, pe undeva prin februarie-martie 2021 ar fi urmat să pornească schema de ajutor, pe OUG 224/2020. Lucrurile se prelungesc, însă…

Într-un interviu ministrul Claudiu Năsui a precizat că vrea să facă modificări la OUG 224/2020. Așa că iată acum 11 modificări propuse de Ministerul Economiei la viitoarele ajutoare de stat de 500 de milioane de euro pentru HoReCa:

1. În primul rând, patronii care așteaptă să le vină mai repede banii mai au de așteptat. Mai întâi e nevoie ca Guvernul să aprobe noua OUG, iar apoi Ministerul Economiei va avea la dispoziție încă 60 de zile, maximum, să dea procedura de implementare a schemei de ajutor de stat. Așadar, dacă până acum se știa că până la finalul lunii ianuarie deja trebuia să avem procedura, termenul se mai prelungește cu 60 de zile. Bine, ministerul poate să dea și mai repede procedura, dar are la dispoziție un răgaz de 60 de zile în plus, chiar mai mult, depinde când aprobă Guvernul noua OUG.

2. În vechea OUG 224/2020, se prevedea că plățile către antreprenori se vor face în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de finanțare pentru fiecare caz în parte, iar toate plățile se vor face până pe 31 decembrie 2021. Prin modificările propuse rămâne termenul general de 31 decembrie 2021, dar se elimină termenul individual de 30 de zile de la semnarea contractului, „acesta nefiind fezabil”, conform noului Minister al Economiei.

3. De asemenea, se specifică faptul că plata sumelor corespunzătoare va fi căută „numai in limita creditelor bugetare aprobate”. Guvernul își ia astfel o marjă de manevră, în caz că nu are bani în buget să plătească. Prin urmare, antreprenorii HoReCa vor avea de așteptat mai mult și tot nu vor fi siguri de ajutor.

4. O altă prevedere este trecerea finanțării de pe bugetul de stat pe fonduri europene, măcar parțial. Aici sunt avantaje certe. În primul rând, vor fi salvați banii contribuabililor, într-un an 2021 care se anunță tot greu. În al doilea rând, poate fi benefic și pentru beneficiarii schemei – orice guvern responsabil prioritizează proiectele europene și alocă fonduri bugetare pentru cofinanțarea națională și plățile interne, pentru ca România să absoarbă banii europeni. Altfel, dacă toată povara schemei cade pe bugetul de stat, Ministerul Finanțelor s-ar putea să nu dea drumul la bani, la rectificarea bugetară, și să injecteze urgent banii în alte domenii, cum ar fi educația și sănătatea, care sunt în gravă suferință (după cum am văzut și acum, cu tragediile din spitalele românești).

5. Trecerea schemei HoReCa pe fonduri europene vine însă și cu mai multă birocrație pentru beneficiari, fiind necesare mai multe filtre de control al cheltuirii banilor, care sunt prevăzute în noul proiect de OUG. De asemenea, schema HoReCa va avea nevoie de avize de la Comisia Europeană, în caz că se vor reloca bani între diverse programe pe fonduri europene – motiv de noi amânări.

6. În cazul granturilor mai mari de 50.000 euro, se va introduce certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului de stat de către experți contabili și auditori financiari recunoscuți de instituțiile acreditate. „Baza de calcul a ajutorului va fi certificată și asumată de către un expert contabil membru al Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, selectat și remunerat de către aplicant. Pentru valori ale grantului mai mari de 50.000 euro, baza de calcul va fi certificată și asumată și de către un auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat și remunerat de către aplicant” – prevede propunerea de OUG de la Ministerul Economiei.

7. Intră și ANAF-ul în schemă. Verificarea corectitudinii și realității valorilor certificate și asumate de către expertul contabil și de către auditorul financiar, după caz, se realizează ex-post, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de monitorizare, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru toate cererile de finanțare cu o valoare acordată/contractată mai mare sau egală cu 50.000 euro și, prin eșantion, de 10% pentru cererile de finanțare cu o valoare acordată/finanțată mai mică de 50.000 de euro… Găsiți mai multe detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top