Articolul se va dezvolta pe parcurs.
Nevoia de a scrie despre acest subiect a venit in urma unui dialog facut pe graba cu eminentul Profesor Dr. Marin Andreica, (ASE). Discutia purtata cu Profesorul Andreica a fost in zona eticii-economice, in sensul ca orice actiune de solidaritate trebuie sa servesca interesele generale ale economiei si ale istoriei natiunii nu interesele particulare ale unei guvernari sau a clientelei zilei.
Incepem cu actiunea Fondul …. parca se numea tot Solidaritatea deschis de FSN imediat dupa infiintare … fond in care Romanii de buna credinta au pus cate ceva din economiile lor facute cu greu in anii comunismului; cu greu, dar incomparabil mai usor atunci decat acum. Asupra acelui Fond nu s-a facut niciodata un raport si niciodata un audit. Practic nu se stie unde s-au dus banii adunati de la populatie.
Pe masura ce ma voi documenta voi adauga la acest articol.
Sper sa nu ajung la concluzia ca „solidaritate” in politica romaneasca inseamna SA LE DAM NOI LOR SI EI SA PAPE GRAS SI SA ISI SALVEZE AFACERILE, BANCILE, INVESTITIILE … deocamdata acesta este singurul sens care se intrezareste.
Fara etica nu functioneaza nici o societate.
Draga Melania,
Am zis ca e bine sa incep cu acel fond din anul 1989-1990 … caci acela este in fond „baza ideologica” pentru toate sacrificiile facute de cetatenii tarii si pentru toate deturnarile facute de unii de altii din Fondul X ori Y. O sa ajungem si la ele! Tu nu stii … caci erai copil pe vremea aceea … insa in 1989 toti cetatenii aveau „parti sociale” la intreprinderile la care lucrau. Comunnistii .. si ei in criza de bani … facusera un fel de privatizare si opreau o cota parte din salariu pentru care dadeau in schimb actiuni sub numele de PARTI SOCIALE. Cand a venit marea privtizare nici nu s-a mai discutat de faptul ca oamenii deja cumparasera din salariul lor PARTI SOCIALE la intreprinderi. Au ras totul ca si cum nimeni nu platise nici un ban. Noii veniti la putere nu au acceptat nici metoda de privatizare pe care a propus-o Domnul Rugina [care era mult mai corecta fata de populatie si fata de economia Romaneasca in general]. In plus eu nu cunosc nici un document care sa scrie negru pe alb ca PARTILE SOCIALE CA FORMA DE PROPRIETATE SE ABROGASERA … si au facut o privatizare asa cum le-a convenit lor si clientelei din zilele acelea. Atunci a fost instrainata toata munca poporului Roman si care cum venea si prelua o unitate economica ca actionar majoritar, primul lucru pe care il facea era sa opreasca productia pentru re-tehnologizare … de care in majoritatea cazurilor nu era nevoie. In timpul retehnologizarii se vindeau pietele romanesti pe bani grei, erau ocupate de altii … si pe urma … e clar … degeaba incepeam noi productia ca nu mai aveam pe unde vinde. Cam toate astea, plus cele doua mentionate de tine, sunt subiecte de Etica-Economica, pentru ca Ecomomia este o stiinta si o disciplina din sfera Eticii. Criza actuala este cea mai buna dovada ca Ecomomia nu functioneaza fara Etica.
Domnule Brinzea,
Nu imi vine sa cred ca vorbiti de etica si de Fondul Solidaritatea, cand ati putea vorbi despre chestii mai noi si mai dureroase… gen Fondul National de Sanatate si Fondul National de Pensii… Si astea tot solidare sunt…
Eu eram mica pe vremea FSN-ului, deci n-am prins fondul cu pricina, dar de vreo 6 ani tot cotizez la cele doua mai sus mentionate…
Pe astea cine le auditeaza?
Melania
Dar pentru ce altceva este clamată această solidaritate? Pentru binele şi interesul naţional. În nici un caz.
Atâta timp cât licitaţiile sunt trucate, bunurile publice nu sunt controlate sau se alocă resurse pe nimic (prin Bucureşti e plin de gropi pe străzile lăturalnice dar în schimb e plin de tot felul de plastice de semnalizare care mai de care mai frumoase, mai inutile şi mai complexe care, sunt sigur că au costat bani grei… şi ăsta e doar un exemplu de „proiect public”. Pot fi date MII).