Ce se mai intampla cu consultanta in Romania? Din cate stiu eu firmele mari devin si mai mari, cele mici se inmultesc, cifra de afaceri totala creste iar fondurile structurale nu fac decat sa sprijine dezvoltarea acestei industrii… Am insa doua semne de intrebare. In primul rand, in contextul ultimelor evolutii economice, situatia va fi la fel de roz si la anul? Iar in al doilea rand, chiar si fara criza economica, este totul chiar cum ar trebui sa fie in lumea consultantei romanesti?
La prima intrebare, raspunsul meu este ca lucrurile sunt in general bune pentru consultanti. Cresterea cifrei de afaceri in consultanta va fi probabil substantiala in 2009 fata de 2008, chiar daca poate nu pe cat se anticipa anterior. Dupa o crestere a pietei de 30% in 2007 fata de 2006 si o crestere prognozata de 40% in 2008 fata de 2007, in mod normal anul 2009 anunta noi cresteri record. Si este in continuare foarte posibil ca acest lucru sa se intample. Consultanta in management este o industrie relativ bine protejata fata de ciclurile economice. Firmele au nevoie de consultanta si cand le merge bine dar si cand le merge mai putin bine (poate chiar mai mult in acest caz). Este important insa ca firmele de consultanta sa-si adapteze oferta de servicii la nevoile potentialilor clienti. Este foarte probabil ca in 2009 sa se caute mai putin servicii de dezvoltare de aplicatii sau training si sa creasca in schimb cererea pentru servicii de restructurare, externalizare sau managementul schimbarii. Aceste tendinte nu sunt desigur batute in cuie. Ele sunt probabil valabile la nivelul intregii piete, dar felul in care pierd sau castiga jucatorii individuali tine de reactia lor la schimbarile pietei. Cert este insa ca o criza economica nu inseamna si o criza a pietei de consultanta.
Cea de-a doua intrebare este ceva mai dificila. Facand abstractie de criza economica, se poate oare spune ca totul este asa cum ar trebui sa fie cu consultanta in Romania? Eu cred ca nu. Desigur, cresterea cifrei de afaceri in domeniu a fost deosebita in ultimii ani. Asta insa si din cauza ca s-a pornit de foarte de jos. Abia acum incepem sa contam si noi ca piata in Europa. De unde vin insa problemele? In primul rand din lipsa unei culturi a consultantei in Romania. Aceasta lipsa se face simtita atat in ceea ce priveste beneficiarii acestor servicii dar si furnizorii lor. Firmele nu-si dau seama ca au nevoie de consultanta, nu stiu ce vor, ce pot primi si in ce conditii. Iar in ceea ce priveste consultantii, sa fim sinceri, si aici sunt probleme serioase. E foarte usor sa spui ca esti consultant. Chiar daca nu te pricepi la nimic poti sa oferi servicii de consultanta. Si multi chiar fac asta. Nu s-au creat din pacate mecanisme in piata care sa faca in mod clar distinctia intre consultantii profesionsti si cei amatori sau, mai rau, impostori. O solutie ar putea fi reglementarea profesiei, insa aceasta solutie ar putea deschide calea catre probleme chiar mai mari decat cele din prezent. O parte a solutiei ar putea-o constitui dezvoltarea unei asociatii profesionale active si cu adevarat reprezentative pentru firmele de consultanta. O alta parte a solutiei ar putea sa fie cresterea apetitului firmelor pentru consultanta, in paralel cu cresterea discernamantului in ceea ce priveste consultantii folositi. In mod cert, cu trecerea timpului multe probleme se vor rezolva de la sine. Consultantii existenti, buni-rai cum sunt ei, vor mai capata experienta. Firmele probabil se vor obisnui sa foloseasca experienta consultantilor externi intr-un mod mai coerent si mai eficient. Este important insa sa vorbim despre aceste lucruri, pentru a stimula producerea acelor schimbari care sunt necesare.