Cum poate fi deblocat procesul de gestionare/utilizare a banilor UE ?
– sau ce asi are in meneca noul Ministru al Afacerilor Europene –
Fondarea unui nou intreg Minister al Afacerilor Europene, dupa ce acela care a functionat sub numele de Minister al Integrarii fusese desfiintat, in mod bizar, odata cu aderarea Romaniei la UE (desi procesul de integrare, de fapt, abia incepea) ar merita sa insemne un motiv de speranta si de interes pentru orice reprezentant onest al societatii civile, care mai spera intr-o punere pe baze mai corecte si transparente a intregului proces de accesare si de utilizare eficienta a fondurilor UE.
De aceea, la un an de la Documentul de Pozitie transmis Presedintiei Consiliului UE de catre „Platforma EU-RO Clearing Funds”, in perspectiva impulsionarii – pe temeiuri cat mai constructive – a acestei dificile, chiar riscante misiuni asumate de fostul Comisar European si Negociator Sef, Dl Leonard ORBAN , iata un set actualizat de puncte-cheie si solicitari pe care am considerat extrem de oportun sa le aducem in atentie si sa le supunem spre analizare si reactie inaltului responsabil de soarta nu doar a cheltuirii banilor europeni, dar chiar de aceea a statutului de Stat Membru la UE al Romaniei. (Din nefericire, aceasta apartenenta a ajuns sa fie adusa recent pusa in discutie de guverne precum acelea al Olandei si Finlandei, tari traditional prietene si sprijinitoare ale cauzei integrarii Romaniei.)
- Redesenarea hartii absorbtiei/contractarii proiectelor. Oportunitatea operationalizarii/reorganizarii radicale si urgente a intregului angrenaj institutional al accesarii / gestionarii proiectelor cu fonduri europene, in asa fel incat Ministerul Afacerilor Europene sa garanteze si sa raspunda de coordonarea coerenta si unitara a sistemului respectiv, recomandabil in tandem cu un Reprezentant Special (cu titlu de Observator Extern) din partea Comisiei Europene, care sa aiba dreptul de monitorizare paralela si de sesizare preventiva publica asupra problemelor care persista / pot aparea in procesul absorbtiei, inclusiv la nivelul derularii procedurilor de achizitii publice.
- Castigarea autonomiei deplina a gestionarilor programelor UE fata de politicieni. In scopul unei de-politizari, ceruta de intreaga opinie publica si al eliminarii oricaror suspiciuni de partizanat, importanta conferirii unei autentice autonomii decizionale si de functionare a autoritatilor de management, in raport cu ministrii sub umbrela carora isi desfasoara activitatea, completata de o co-responsabilizare reala si efectiva a reprezentantilor legali ai acestora.
- Lamurirea destinatiei banilor UE catre beneficiari. Urgenta declansarii unei campanii oficiale nationale de advocacy, – la care implicarea organizatiilor pe care le reprezentam o consideram decisiva – in favoarea explicarii catre liderii din administratia publica locala, dar si catre cetateni a scopurilor reale si concrete ale alocarii fondurilor europene si a modurilor in care este imperativ ca acestea sa se regaseasca in cresterea economica si in gradul de bunastare al societatii romanesti, si nu in inavutirea rapida a grup restrans de persoane.
- Facilitarea si medierea accesului la consultanta si bani. Posibilitatea formarii unei echipe consistente de facilitatori / mediatori care sa lucreze sub coordonarea comuna a Ministerului Afacerilor Europene si a Comisiei Europene, dupa modelele de succes din Irlanda, Tara Galilor etc, care sa concure astfel la fluidizarea accesarii fondurilor si la de-birocratizarea eficienta a intregului sistem de gestiune a programelor / proiectelor.
- Prevenirea neregulilor, preferabila sanctiunilor. In vederea reducerii suspiciunilor generalizate de iregularitati, fraude si coruptie din Romania, introducerea unui sistem si protocol tehnic riguros de inter-comunicare (tip intranet) intre Ministerul Afacerilor Europene, DLAF si Avocatul Poporului, pe de-o parte, si Directoratele Generale ale Comisiei Europene, OLAF si Ombudsmanul European, pe de alta parte.
- Normalizarea raporturilor cu gestionarii programelor UE. Necesitatea de a preveni, inclusiv in baza unor noi completari juridice, conflictele de interese potentiale sau reale care greveaza in continuare procesul de accesare, in special prin instabilitatea pe post a functionarilor din cadrul Autoritatilor de Management/ Organismelor Intermediare si functionarea asa-numitelor “cooperative de proiecte”, stabilite ad-hoc intre comunitatea de consultanta si persoanele de legatura ale acestora din sistemul public (cf. terminologiei utilizate de Transparency International).
- Concordanta reala intre conditii, pretentii si rezultatele accesarii. Semnificatia majora a unei motivari si co-responsabilizari efective si reglementate a tuturor functionarilor / angajatilor din sistemul de gestiune al fondurilor europene (stabilirea riguroasa a fiselor de post, raspunderilor civile si penale, imbunatatirea sistemului de stimulente, a acordarii de avansari etc), inclusiv prin asigurarea inamovibilitatii acestor persoane pe perioade contractuale rezonabile (4-5 ani).
Evident, o completare din partea celor avizati/interesati cu alte sugestii si propuneri pentru imbunatatirea activitatii viitorului minister ar fi mai mult decat binevenita .
Nu cred ca mai e timp de asa ceva. mai e timp doar de carpeli. Si nu stiu cum Orban o s-o controleze pe Udrea. Sau pe celelalte AM-uri. Infiintarea acestui minister este o masura luata la disperare si foarte tardiva.
Tin minte ca era 2009 si nu se miscase nimic cu fondurile europene: ba ca nu stiu ce agentie – program nu e acreditata, etc. Asa stie statul sa gestioneze. Eu ma gandeam la externalizarea unor astfel de servicii catre entitati private, dar la noi acestea ar ajunge tot pe mainile hotilor politici.