Despre succesul unui proiect

Succesul unui proiect poate fi măsurat prin cât s-a apropiat acesta de atingerea țelurilor sau a obiectivelor cu respectarea parametrilor referitori la buget şi termene. Altfel spus, cu cat s-a încadrat mai bine in limita resurselor disponibile (buget, resurse umane/material si timp).

Evaluarea succesului unui proiect se poate face răspunzând la următoarele întrebări:

-proiectul a îndeplinit cerințele referitoare la termene, costuri şi calitate? Primii 3 indicatori care arata stadiul de realizare a proiectului si „succesul” acestuia sunt timpul, bugetul (costurile) si calitatea la care este realizat. O depășirea a unuia dintre acești indicatori ii trage automat in sus si pe ceilalți doi.  Mai multe aici.

-rezultatul proiectul satisface cerințele exprimate de client? Este posibil ca un proiect sa fie realizat in termen, buget si la un nivel de calitate corespunzător dar acesta sa nu îndeplinească nevoile ce se doresc a fi satisfăcute de către client. In acest caz succesul proiectului este limitat, parțial sau este un eșec iar rezultatul este o creștere a costurilor cu adaptări neprevazute, prelungirea termenelor de realizare a modificărilor necesare.  Bani, timp, materiale si automat supărarea, nemulțumirea si frustrarea sunt pierderile ce vin din partea clientului/șefului care beneficiază de pe urma proiectului. 

-rezultatele proiectului pot determina nașterea unor noi proiecte? Desfășurarea altor proiecte fără antrenarea unui nivel mare de resurse reprezinta un plus pentru client.  Dacă se poate ajunge la final cu proiectul in poziția „proiecte in proiect” atunci șansele de avans/progres pentru client sunt palpabile.

-după încheierea proiectului, este capabilă organizația să-și continue activitatea ca şi până acum?  Este posibil ca firma/organizația în cauza sa fie nevoită sa se reorganizeze pe anumite planuri.

 

Principalii contribuitori la asigurarea succesului unui proiect:

Țelurile proiectului trebuie să fie clar explicate  în planurile proiectului (si se respecta întocmai prin activitățile desfășurate).

Resursa umană implicată în proiect. Este imperios necesar ca persoanele implicate sa fie competente in activitatea pe care o desfășoară.  De exemplu, în cazul proiectelor soft, abilitățile personalului reprezintă un factor de doua ori mai important decât oricare alt factor implicat; acest lucru nu mai este valabil pentru domeniile de activitate hard, cum ar fi cele care au ca rezultat produse tangibile.

Susținerea superioara. Proiectul este susținut de conducere. Sprijinul conducerii poate fi obținut dacă aceasta este încredințată ca proiectul reprezintă un mijloc important de îndeplinire a misiunii şi obiectivelor majore ale organizației.

Resursa de toate tipurile si timp. Resursele financiare, de timp, tehnologice, materiale şi de personal trebuie să fie, chiar dacă pare evident, suficiente pentru realizarea activităților. Practica dovedește că uneori se dorește realizarea şi finalizarea unui proiect pornind de la resurse insuficiente, inexistente sau foarte greu de pus la dispoziție. Pentru un proiect ce a fost deja inițiat dar pentru care „resursa” nu a fost asigurată pentru toată perioada in care acesta este desfășurat, este foarte probabil ca acesta să ajungă într-un blocaj din care nu întotdeauna se poate ieși.

Comunicarea şi controlul. Circulația informației in organizație şi comunicarea trebuie să funcționeze şi să fie adecvate nivelului la care se desfășoară. Pentru a asigura o comunicare cât mai bună aceasta poate fi monitorizată şi controlată pri mecanisme de control. Informația permanent trebuie sa fie de tipul „inainte-inapoi”, adică să circule in ambele sensuri iar recomandabil este ca aceasta să poată fi transmisă prin orice mijloace disponibile. O asigurare a cadrului potrivit pentru acest lucru poate duce la sporirea ușurinței cu care informația este transmisa si cu care feedback-ul este primit.

Practica a demonstrat-o, teoria a definit-o. Totuși teoria nu se îmbină cu practica asa cum ne dorim. Constrângerile la care sunt supuse proiectele in realitate depășind cu mult granițele teoretice.
O gestionare şi o împăcare a resurselor printr-o evidentă corespunzătoare şi o îmbinare cât mai armonioasă a „principalilor contribuitori” poate să asigure succesul unui proiect prin rezultate palpabile.

Ionel Timisan

Ionel Timisan

Nascut in 1987, Ionel Timisan se descrie ca fiiind atent, meticulos, deschis spre nou si cu multa rabdare. Este absolvent al specializarii de “Inginerie Economica in domeniul Mecanic”, cu experienta profesionala in domeniul comertului, asigurari si IT dar si un obisnuit al activitatilor de voluntariat organizate in comunitatea locala. Debutand la varsta de 18 ani si fiind la inceput de evolutie profesionala, abordeaza activitatile desfasurate intr-o maniera tanara si cu un aer modern, participand activ la obiectivele intreprinse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top