Formarea continua: inca un deficit care trebuie acoperit?

Invatarea pe tot parcursul vietii este un proces de intretinere a corpului si a mintii, la orice varsta, prin cautarea si acumularea de noi experiente si informatii. Continuarea invatarii pe tot parcursul vietii – fie ca este vorba sa invatam o limba straina, cum sa dansam, sa scriem un newsletter sau sa reparam masina – are efecte benefice considerabile, care cresc odata cu varsta.

Invatarea contribuie la imbunatatirea memoriei, mentine capacitatea cognitiva, sporeste increderea in propriile forte si permite oamenilor sa economiseasca o parte din venit. In plus, continuarea invatarii permite perfectionarea abilitatilor detinute deja, ii ajuta pe oameni sa socializeze, si le ofera acestora oportunitatea de a-si spori veniturile.

Din pacate meritele ei inca sunt subestimate de o mare parte a publicului, in special la noi in tara. La nivel european rata participarii in diversele programe de formare continua a crescut de la 7.1 % in anul 2000 la 9.1 % in anul 2010 – luand in consideratie populatia cu varsta cuprinsa intre 25 si 64 de ani.

Participarea este diferentiata in functie de sex, femeile (10,2%) integrandu-se mai bine decat barbatii (8,5%) in procesele de educatie continua. In cadrul UE, Romania se numara printre tarile cu cea mai scazuta rata de participare la programele de formare continua.

Lipsa de interes pentru aceste programe este un fenomen care afecteaza insa in general tarile din estul si sudul Europei, unde statisticile arata o rata de participare de 2-3 ori mai mica. Pentru a ilustra interesul scazut, datele oferite de ANOFM cu privire la cursurile finantate din fondul de somaj, ca masura activa de ocupare, arata ca sub 9% dintre someri sunt angrenati in aceste forme de pregatire.

In schimb, in tarile nordice ale UE formarea continua este valorizata,  iar populatia este puternic interesata de dobandirea de noi abilitati si cunostinte pe parcursul vietii. Suedia, Finlanda si Danemarca – unde rata de participare ajunge la 40% – sunt natiunile europene cu cea mai buna constientizare a nevoii de educatie pe tot parcursul vietii. Pentru comparatie, potrivit Centrului National de Statistica a Educatiei, in Statele Unite ale Americii aproape jumatate din populatie (43% dintre barbati si 49% dintre femei) este angajata intr-o forma de lifelong learning.

O parte a raspunderii pentru situatia deficitara in care se afla formarea continua in Romania o poarta si furnizorii de educatie, in sensul ca adaptarea ofertei la nevoile adultilor este adesea cel putin imperfecta. Tehnicile de predare sunt uneori neinspirat importate din educatia clasica, conventionala, fiind incongruente cu necesitatile invatarii active, inovative, participative.

Universitatea Romano-Americana, prin intermediul Departamentului de Formare Continua, propune experiente de invatare care sa maximizeze performantele, oferind servicii de formare profesionala centrate pe armonizarea nevoilor individuale de dezvoltare personala si profesionala cu cerintele pietei muncii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top