Dubla masura a Salariului Minim pe economie, 600 Lei in mediul privat si 705 la stat inseamna ab initio ratarea oricarei incercari de reforma in statul Roman, pentru urmatoarele motive:
1. Statul face concurenta neloiala mediului privat in domeniul resurselor umane.
2. Batalia celor care vor sa intre ori sa ramana la stat, chiar pe salariu minim, cei de la coada plutonului competentelor (competente de care tot vorbeste Domnul Presedinte Basescu), va fi clar pe locurile de la stat … ca de, pentru treaba mai putina ia ceva mai mult si nici nu e la mana patronului … in plus la stat mai vede si o prima daca se are bine cu sefu’ ori e din familia acestuia.
3. Acest semnal de dublu standard este extrem de periculos si da pagubos pentru filosofia economiei romanesti. Ce mesaj transmite Guvernul Boc? Pai intai ca statul e mai generos iar mediul privat e skartzar. Doi, ca angajatii celor care produc si ofera servicii pot fi tratati ca niste paria, ca angajati de mana a doua, platibili chiar cu 15 % mai putin, caci atat este diferenta procentuala intre 600 si 705. Acest fapt poate fi inteles si ca discriminare colectiva. Trei, ca desi statul nu produce nimic ca sa isi plateasca angajatii (mai castiga ceva din redevente …dar nesemnificativ) el, statul, poate sa se poarte mai boiereste cu lucratorii lui.
4. Refuzul patronatelor de a se alinia la cei 705 propusi de Guvern, desi intemeiat economic va genera in sistem un virus care o sa coste mediul privat mai mult decat daca ar fi dat 900 de lei salariu minim: acest virus se numeste migratia fortei de munca, intrucat majoritatea romanilor stiu ca pentru aceeasi munca, platita cu salariu minim si nenormata in mediul privat din Romania, pot sa primeasca intre 450 si 600 Euro imediat cum trec Tissa. Mediul privat din Romania se va trezi in situatia de a importa forta de munca la ieftinataea propusa de ei insisi … insa necontrolabila din multe puncte de vedere.
5. Punctul asta este cel mai important. In economia reala, in Romania de azi nimeni nu poate trai cu 600 de Lei. Asa ca orice persoana platita cu aceasta suma va mai face dupa posibilitati si altceva … mai schimba un robinet … mai muta niste mobila … mai face niste cozonaci pentru parastasele din cartier … mai are grija de o persoana varstnica ori de copii unei familii foarte ocupate cu cariera … chestii d’astea … platite insa din cash-ul familiei si nefiscalizate. Si ce sa mai zic!? Cu sume considerabile circuland nefiscalizat Reforma de care se tot vorbeste este ratata. O reforma facuta prin micsorarea numarului de parlamentari intai de toate ca nu e reforma ci doar o restrucutrare … e reducere de personal la Parlament …daca o sa reuseasca si asta!!! Adevarata Reforma a Statului trebuie sa aiba ca prioritate aducerea economiei gri si negre la suprafata si fiscalizarea corecta a activitatilor economice (productie, servicii, etc.)
Pe scurt, o sa spun ce inseamna pentru mine fiscalizare corecta. De exemplu, TVA nu trebuie sa depaseasca posibilitatea statului de a-l returna in timp economic util. Daca o forma plateste TVA de 1 milion de euro azi si recupereaza acest TVA peste 2 ani .. din varii motive … ca statul are ca prioritate plata pensiilor spre exemplu … corectitudinea economica e doar o vorba in vant. Amanarea returnarii TVA este „mucegaiul” economiei.
In plus, am o parere: in Romania, din estimarile pe care le-am facut si pe care nu le expun aici ca sunt mult prea multe calcule si simulari economice, TVA ar trebui sa fie nu mai mare de 8.5 % ca sa se incurajeze consumul si totodata productia si angajarea. De fapt 8.5 % este si procentul de TVA pe care statul Roman are capacitatea sa il ramburseze in timp economic util.