marian.trifu

In cadrul Conferintei Afaceri.ro Constanta 2014, organizata de Arhipelago Interactive, APEC si JCI Constanta, Marian Trifu, director al Directiei Dezvoltare Export a acordat un interviu in care a vorbit despre sprijinul pe care il pot primi antreprenorii romani care doresc sa isi exinda afacerile pe piata externa.

Marian Trifu este absolvent al Facultatii de Comunicare si Relatii Publice din cadrul SNSPA si detine un titlu de Master in Management si Comunicare in Afaceri, obtinut la Academia de Studii Economice din Bucuresti. De asemenea a urmat cursurile Colegiului National de Aparare si ale Institutului Diplomatic Roman.

Intreprinzatori.ro: Cazul dumneavoastra, ca director in cadrul Ministerului Economiei este unul cumva special, pentru ca veniti din zona privata. Cum a fost aceasta trecere dintr-un domeniu in altul?
Marian Trifu: Trecerea a fost abrupta. Era si normal sa fie asa, dar nu a fost una foarte dificila. A fost abrupta pentru ca, bineinteles, unele sunt conditionarile si activitatea in mediul privat si altele sunt conditionarile si activitatea in mediul public. Si sunt convins ca fiecare om, care este stapan pe ceea ce face nu are si nu va avea nicio problema din a trece dintr-o parte in cealalta, indiferent ca vorbim de la public la privat sau de la privat la public.

Intreprinzatori.ro: In acest moment am observat ca zona aceasta, de ajutorare a intreprinzatorilor pe partea de comert este mai mult axata pe partea de conferinte, pe misiuni econonomice, targuri si expozitii. Functioneaza asa cum v-ati asteptat acest program sau aveti in vedere si alte programe pe alte paliere pentru ajutorarea intreprinzatorilor sa se manifeste in domeniul exporturilor?
M.T. Inainte de a raspunde la intrebare vreau sa subliniez urmatorul lucru: filosofia pe care se bazeaza acest program implica o relatie de parteneriat intre partea publica si partea privata, partea privata fiind reprezentata de patronate. Prin urmare, faptul ca prin acest program sunt sustinute participarile companiilor romanesti la targuri si misiuni, sigur poate fi considerat ca bine sau rau, dar asta e realitatea, realitatea economica, este lucrul pe care il cer patronatele, iar ele sunt mai indreptatite ca oricine altcineva sa spune ce este in folosul firmelor, al companiilor si ce nu. Bineinteles, loc de mai bine este intotdeauna si este si un obiectiv si o preocupare a Ministerului pentru diversificarea instrumentelor si pentru utilizarea si altor instrumente care sunt in acest moment in program si care nu sunt utilizate la potential maxim. In egala masura este un interes foarte mare in mediul privat si in mediul public pentru cresterea bugetelor acestor formule de sprijin si nu avem niciun motiv sa nu credem ca viitorul va fi mai bun, poate nu cum mult mai bun, poate nu maine, poate nu poimaine, dar lucrurile incep sa intre pe un fagas mai bun.

Intreprinzatori.ro: Spuneati ca in fiecare an sunt intre 40 si 60 de evenimente de acest fel. Ele sunt aceleasi in fiecare an sau mai schimbati aria geografica?
M.T. Spuneam, intr-adevar, ca sunt intre 40 si 60 targuri, misiuni intre 20 si 40 in functie de solicitarile patronatului, sunt targuri de traditie la care patronatele merg anual. SIAL, Alimentaria sunt targuri pentru mobile, targuri in domeniul de creatie, de industrie, de IT si asa mai departe, care sunt repere si nu ai cum sa le ocolesti; ca patronat nu ai cum sa le ocolesti, ca si companie in domeniu nu ai cum sa le treci intre paranteze. In egala masura sunt si manifestari noi care apar cu predilectie in spatiul asiatic si care starnesc interes prin prisma faptului ca acolo economia a avut o crestere si are in continuare o crestere peste media europeana si starnesc interesul si sunt atractive pentru companiile romanesti.

Intreprinzatori.ro: Ne puteti spune cum functioneaza practic acest mecanism?
M.T. Daca in cazul targurilor lucrurile sunt destul de clare: patronatul solicita targul si se aproba in Consiliul de Export, apoi intra in programul pentru anul urmator si se deruleaza conform acestui program. In cazul misiunilor sunt mai multe cazuri de input. Pe de-o parte sunt solicitarile patronatelor care, mai ales daca este vorba despre un targ la care nu s-a participat, solicita mai intai o misiune pentru a vedea la fata locului cum arata targul respectiv, ce tipuri de companii sunt prezente, ce tipuri de potentiali clienti sunt acolo. In egala masura, un alt tip de input este cel generat pe relatiile bilaterale pentru ca pot fi, de exemplu, anumite acorduri, anumite intelegeri cu diferite tari. Ca urmare a unor astfel de acorduri, de intalniri, apare si necesitatea, dar si acordul si solicitarile pentru organizarea unor misiuni economice pe anumite industrii. Nu exista o reteta pentru alcatuirea programului de misiuni. La aceste misiuni se asigura transparenta modului in care sunt planificate si a modului in care sunt derulate, astfel incat patronatele stiu intotdeauna nu numai la ce misiuni pot merge, ci si de ce se merge la acea misiune.

Intreprinzatori.ro: Ca sa revenim intr-o zona mai de actualitate si mai fierbinte: de cand a inceput criza din Ucraina, care sunt feedback-urile intreprinzatorilor de la noi? Stim ca multi exporta in spatiul ex-sovietic. Si-au pierdut ei interesul, sunt mai precauti?
M.T. Interesul exista si, din fericire, evenimentele, asa cum au evoluat ele pana acum, nu au afectat acest interes. Sunt insa si probleme inerente care apar. Am avut planificat un targ la Kiev, iar intamplarea a facut ca data sa coincida cu momentul de maxima intensitate al evenimentelor de acolo. Patronatele au decis anularea lui, ceea ce era de inteles si firesc. In rest, din fericire programul de targuri si misiuni este destul de echilibrat, atat din punct de vedere al industriilor, cat si din puinct de vedere al acoperirii geografice, prin urmare, ceea ce se intampla la un moment intr-o tara poate sa afecteze buna derulare a programului, insa nu afecteaza intr-o pondere mai mare de 2-3% raportat la intregul program.

Intreprinzatori: Ce sfaturi ati avea pentru cititorii site-urilor Finantare.ro si Intreprinzatori.ro care incearca sa isi dezvolte afacerile spre pietele externe?
M.T.: Am sesizat in cadrul intalnirilor cu oamenii de afacere o anumita reticienta, in sensul ca multi vad in perspectiva iesirii la export dificultati imposibil de depasit. Ori lucrurile nu stau chiar asa. A face export este mult mai simplu decat era inainte. Bine, ei se tem in primul rand de succesul sau de insuccesul de a cauta parteneri. Si totdeauna le spun „Slava domnului ca avem internet!”. Lipsa informatiei poate crea probleme asemanatoare ca si supra-abundenta ei. Dar atat timp cat cauti se rafinezi criteriile, sa selectezi, sa te informezi, sa te documentezi, ai o sansa in plus de a gasi un partener. La intrebarea „Si unde ma duc sa export?” raspunsul vine din efortul pe care acea companie il face in acest sens. Nu vei gasi parteneri daca nu ii cauti. Un alt obstacol pe care l-am auzit si pe care il pot contrazice este cel legat de bariere (cele vamale, normative sau culturale). Sunt unii care inca nu cunosc piata unica europeana si lipsa unor taxe vamale. Mergand in partea cealalta, in spatiul extra-european, acolo sunt anumite bariere, dar detaliile despre ele, conditiile pe care trebuie sa le cunosti si sa le indeplinesti pot fi aflate, fie de pe internet, fie de pe paginile oficiale ale institutiilor din tara respectiva si, nu in ultimul rand, ba chiar dimpotriva, in primul rand, ele pot fi aflate de la reprezentantii economici ai Romaniei in tara respectiva. Romania are reprezentanti in 60 de tari. Ne-am dori cu totii o retea mai dezvoltata, mai capabila sa ofere servicii catre firme. Asta este realitatea in acest moment si, cu bune, cu rele, este o retea care functioneaza si care produce rezultate.

Iar ca sfaturi pentru cititorii site-urilor Finantare.ro si Intreprinzatori.ro: incercati, informati-va, nu plecati de la prejudecata ca aveti o firma prea mica sau ca intr-un domeniu sunt prea multi in afara. Nu, atata vreme cat iti cunoaste foarte bine produsul sau serviciul, piata, macar cea europeana, in cazul in care piata locala este prea putin relevanta, iti poti gasi acel lucru care te face competitiv, care te diferentiaza, care iti creaza un avantaj intr-o discutie cu partenerii de afaceri. Atat timp cat stii acest avantaj deja ai o sansa sa iti gasesti un partener de afaceri in spatiul european sau in afara Uniunii Europene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top