Succesul finantarii unui proiect de cercetare poate fi asigurat daca se construieste un WBS clar si coerent. As vrea sa accentuez urmatorele aspecte :
· In toate proictele, componentele ca – scop; obiective; structura de activitati; termeni; resurse; echipa; calitate; riscuri; etc., sunt prezente, dar au specificul domeniului, de care va trebuii tinut cont.
· In proiectele de cercetare este de evidentiat importanta Change Management-lui si Risc Managementului, care trebuie sa fie detaliate suficient.
· Estimarile de timp si costuri in activitatile experimentale, trebuie bazate pe planuri realizate dupa metodele „experiment design” etc.
Succesul realizarii proiectului are alte instrumente, se numesc procese in limbajul PM. Este partea cea mai grea. Planurile pe hartie deobicei arata frumos, iar problemele apar dupa.
· Urmarirea progresului activitatilor, cheltuielilor, Cash-flow-lui, calitatii, documentarea modificarilor, invataturilor, raportarea etc., fac parte din managementul proiectului.
· Comunicarea eficienta, motivarea echipei, distribuirea sarcinilor si responsabilitatilor, atragerea initiativei si documentarea ideilor, crearea mediului prietenos, sunt citeva dintre preocuparile conducatorului de proiect.
· Sincronizarea activitatilor principale cu cele conexe, stabilirea prioritatilor, interventia de sprijin sau corectare pentru fiecare deviere, mobilizarea si concentrarea de forte, presupun o conectare permanenta a conducatorului la mediul evenimentelor proiectului.
· Agenda PM-lui se incarca zilnic cu informatii care necesita prelucrare, evaluare, analize si discutii, care conduc la decizii optime.
· Succcesul este un cumul de eforturi si de rezultate zilnice al echipei bine organizate, disiplinate, condusa profesional si bine motivata.
Practica cercetarii insa arata ca, inca nu se aplica la nivelul dorit aceste metode, inertia practicilor invechite isi spune cuvantul. Anumite aspecte,
· Cerc etarea bazata mai mult pe eforturile individuale ale cercetatorului principal,
· aplicarea schemei functionale, fara crearea echipelor de proiect,
· parteneriate formale cu participanti distincti fara rol activ,
· monitorizare bazata pe raportarile de etapa,
· documentarea minimala, etc.
creaza disfunctii si uneori frustari care influenteaza calitatea proiectelor de cercetare.
Trecerea la fondurile POS, care au cerinte mai exigente in monitorizare si documentare, le pune in dificultati entitatilor de cercetare, care necesita,
· restructurare pentru trecerea in organizare pe proiecte,
· implementarea proceselor si procedurilor recomandate in standarde managementului de proiect.
Cred ca avem o problema, suntem cam intarziati in dezvoltarea cercetarii pe aceasta directie. Este nevoie de,
· un Know-haw pe care trebuie sa-l asimilam din mers.
· o reevaluare a nivelului de organizare activitatilor de cercetare,
· calificare a managerilor si cercetatorilor in domeniul PM,
· strategii si planuri de dezvoltare a resurselor, sincronizate cu cele ale activitatilor.
Adaptarea la conditii si cerintele actuale si ale viitorului, ne obliga sa investim mai mult in acest domeniu, care este cheia succesului si care din experienta altor tari dezvoltate a dat rezultate bune.
Sa nu uitam ca timpul curge.
Perparim Demi.