Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Asistență Tehnică din cadrul Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene publică Ghidul Beneficiarului privind implementarea tehnică și financiară a proiectelor finanțate din POAT 2014 – 2020 – versiunea februarie 2022.
Scopul prezentului Ghid este acela de a prezenta Beneficiarilor POAT 2014-2020, într-o formă cât mai cuprinzătoare, informații cu privire la implementarea proiectelor, perioada de durabilitate/sustenabilitate a acestora, obligațiile privind păstrarea și arhivarea documentelor, formatul cererilor de rambursare/rapoartelor de progres/notificărilor/solicitărilor de acte adiționale/alte raportări ce vor fi întocmite de Beneficiari, precum și termenele de transmitere a acestora către AM POAT.
Pentru a veni în sprijinul Beneficiarilor, menționăm mai jos principalele obligații ale acestuia, conform contractului/deciziei de finanțare, pe care trebuie să le aibă în vedere cu prioritate în derularea proiectelor:
să desemneze membrii echipei de proiect conform pozițiilor definite în cererea de finanțare
- să înceapă executarea proiectului în cel mult 6 luni de la data semnării contractului/deciziei de finanțare
- să implementeze activitățile proiectului conform celor descrise CF/acte adiționale/notificări și graficului stabilit
- să respecte prevederile manualului de identitate vizuală pentru IS 2014-2020
- să notifice AM POAT toate modificările care intervin în derularea proiectului față de CF/CTRF/DF prin solicitare de act adițional sau notificare, după caz, care pot fi aprobate/respinse de AM POAT
- să informeze AM POAT în termen de maximum 3 zile lucrătoare cu privire la următoarele aspecte, care nu vor face obiectul aprobării AM POAT:
(a) schimbarea denumirii, schimbarea adresei sau sediului Beneficiarului;
(b) schimbarea contului special deschis de Beneficiar pentru Proiect;
(c) înlocuirea reprezentantului legal/persoanei împuternicite. - să aibă în vedere, la efectuarea cheltuielilor, activitățile aprobate prin CF/actele adiționale, cu respectarea legislației europene și naționale incidente
- să acorde o atenție deosebită respectării legislației privind achizițiile publice și conflictului de interese
- să transmită la AM POAT copii după dosarele procedurilor de achiziție publică, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data semnării contractelor de achiziții publice sau a modificării/completării acestora
- să transmită rapoarte de progres și cererile de rambursare conform graficului asumat în contractul/deciza de finanțare sau actele adițiționale/notificările semnate/aprobate. În cazul în care nu sunt efectuate plăți și/sau activități într-un trimestru, există obligativitatea de a transmite rapoarte de progres trimestriale
- să transmită lunar, în ultima zi lucrătoare a lunii, stadiul achizițiilor publice aferente proiectului în formatul solicitat de AM POAT si anexat prezentului ghid
- să comunice, până la 31 iulie a fiecărui an, dacă înregistrează economii în urma atribuirii și/sau finalizării contractelor de achiziții până la data de 30 iunie
- să informeze AM POAT și alte organisme abilitate (ex. AA, CE), cu privire la locul arhivării documentelor, în termen de 3 zile de la transmiterea solicitării de către AM POAT/organism abilitat.
Sursa: MIPE