Este greu să vorbim despre managementul de risc dacă nu înţelegem conceptul de risc. Iar experienţa mea de până acum (din discuţii, din studii etc.) mi-a arătat un lucru „trist”: riscul nu este înţeles corespunzător.
Aşa că să vedem azi ce înseamnă riscul atunci când vrem să vorbim de managementul de risc.
– în primul rând riscul este „ceva” ce ţine de viitor (nu e prezent, pentru că astfel ar fi vorba de o problemă);
– riscul ţine de incertitudine (nu vorbim de real, certitudine şi nici de imposibil);
– riscul ţine de obiective (riscul este o incertitudine care ne afectează obiectivele … pentru că e blog am să-mi permit o parafrazare: moare capra … dar e a vecinului, nu a mea) deci ne afectează proiectul dpdv al resurselor (materiale, financiare, umane), dpdv tehnic, dpdv al programării calendaristice);
– riscul ne afectează obiectivele, dar nu trebuie definit prin impactul lor asupra obiectivelor (risc este întârzierea la întâlnirea cu partenerul de afacere şi nu defectarea taxiului care vă duce acolo);
– riscul ne afectează obiectivele, dar nu trebuie definit prin negarea obiectivelor;
– riscul se referă la o ameninţare (dar vă provoc să vă gândiţi şi la oportunitate).