Solutii anti-criza pentru toti

A ajuns si la noi criza economica. Ma refer aici la cea care a inceput pe piata financiara din SUA si s-a extins la nivel global, nu la cea pe care am tot simtit-o pe propria piele, cand ne uitam in cosurile de cumparaturi sau in portofel la sfarsitul lunii de cativa ani incoace.

De aceasta noua criza economica, sunt afectate economii nationale, companii mici sau mari, toate intr-o anumita masura.  Daca ne uitam zilele acestea la televizor, citim ziare sau apelam la orice fel de surse de informare, vom vedea politicieni, analisti si multi altii batandu-se in tot felul de solutii anti-criza. Va propun in continuare o trecerea in revista a acestor solutie si, apoi, o sa va dau o solutie proprie care se adreseaza atât comunitatilor locale, cat si companiilor.

Sa vedem ce se propune:

  • Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri propune acordarea de garantii irevocabile si neconditionate de pâna la 80% pentru toate finantarile acordate IMM-urilor ->idee foarte buna in contextual in care multe dintre intreprinderile mici si mijlocii nu contracteaza fonduri europene deoarece se tem ca nu pot acoperi partea de cofinantare sau, in cazul contractarii unui credit bancar pentru acest lucru, nu vor putea returna creditul;
  • Sistemul bancar: pentru scaderea costurilor creditelor si revigorarea acestui segment, se propune dezvoltarea sistemului de banci virtual, a sistemului de franciza si externalizarea anumitor servicii (precum cele de vanzari prin intermediul brokerilor). Idee buna, dar cu aplicabilitate scazuta luand in considerare abordarea „traditionalista” a sistemului bancar in Romania.
  • Industria alimentara: dat fiind ca a afectat si sectorul alimentar, Romania se confrunta in aceste zile si cu o criza alimentara (produsele sunt mai putine ca altadata, fapt ce duce la cresterea preturilor). Solutia data este cresterea productiei alimentare. Acest lucru nu pare insa a fi posibil datorita legislatiei europene stricte privind protectia mediului inconjurator. Trebuie realizata o concesie in acest domeniu.
  • Piata imobiliara: deoarece pe aceasta piata, s-au inregistrat cele mai drastic scaderi in activitate (adica aproape a incetat), firmele trebuie sa se adapteze. Companiile de investitii imobiliare pot oferi, atunci cand nu pot vinde produsul final (adica apartament,casa etc.), servicii de asistenta, consultanta, management de proiect datorita expertizei acumulate. Trebuie sa se adapteze pietei avand in vedere ca multe persoane isi vor construi locuintele personale in regie proprie.
  • La nivel European, anumite state au luat masuri diferite: de la investitii masive in cercetare si invatamant, pâna la cresterea limitei superioare de finantare a IMM-urilor si sporirea asistentei sociale, investitii masive in infrastructura (rutiera, de comunicatiei, energetica etc.) si altele;
  • In Romania, s-a decis limitarea cheltuielilor bugetare prin reducerea numarului de angajati in cadrul institutiilor publice si prin micsorarea salariilor acestora si a primelor primate si alte masuri. Se propune totodata introducerea impozitului forfetar pentru IMM-urile din anumite domenii cu o rata ridicata a evaziunii fiscale.

Acestea au fost cateva din solutiile anti-criza adoptate pâna in prezent sau propuse a fi adoptate la nivel european sau in Romania in diferite ramuri ale economiei nationale.

Solutia propusa de mine nu este originala, a mai fost realizata si in alte tari (fiind functionala).

Solutia anti-criza presupune realizarea, impreuna cu parteneri din tari member (sau nu) UE, a unei retele de cercetare, dezvoltare si inovare in cadrul careia sa fie sprijinita realizarea de inventii cu aplicabilitate in economie si, prin oferirea de finantare adecvata, punerea in practica a acestor inventii nu doar la nivelul retelei de parteneri, ci si pe teritoriul tarilor care iau parte la aceste proiecte. O asemenea retea poate fi realizata in regiunile cu o rata a somajului ridicata, un grad de emigrare mare, precum si unde se inregistreaza o lipsa de echilibru in ceea ce priveste comertul si realizarea de produse/servicii.

Printr-un asemenea proiect, se poate realiza dezvoltarea unei retele de companii capabile sa contracareze marile companii din regiune in cumpararea brevetelor de inventii in afaceri, si crearea unui serviciu comun de ajutorare a investitorilor (prin acordarea de diferite facilitati, acces mai usor la resurse umane calificate, oferirea de servicii personalizate de consultanta etc.).

Reteaua poate lua produsul de la idee pâna la dezvoltarea produsului final, realizand promovarea si comercializarea acestuia in diferitele momente ale „vietii” acestuia (inovatie – ca brevet, produs final).

Prin realizarea unei astfel de retele, se pot realiza noi investitii in zonele sarace, fiind create noi companii de productie (si astfel noi locuri de munca, fapt ce duce la cresterea veniturilor a locuitorilor din regiunea respectiva si a nivelului de trai).

O solutie simpla sau complicata?!? Spuneti-mi dumneavoastra.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top