UE iti plateste jumatate din tractor

fonduri europene, achizitie utilaje, dosar, acte, pasi

Finantarea proiectelor de achizitie de utilaje este prevazuta de masura 121 – modernizarea exploatatiilor agricole.

Beneficiarii pot obtine un ajutor nerambursabil de pana la un milion de euro, cu singura conditie sa nu depaseasca 50% din valoarea eligibila a investitiei.

Exceptie face regiunea Ilfov-Bucuresti, pentru care plafonul maxim este de 40% . Cei care pot aplica pentru astfel de finantari sunt chiar si persoanele fizice, conditionati sa se autorizeze fie ca PFA, fie ca intreprinderi individuale, in termen de 30 de zile de la data notificarii privind selectia cererii lor de finantare. Eligibile sunt si persoanele juridice cu capital privat 100%.

Ce poti achizitiona?

Finantarile de acest tip se acorda pentru achizitia de utilaje agricole independente, ca tractoare sau combine, insa numai in acord cu planul de cultura si cu suprafata aflata in proprietate sau arenda.

Nu solicita deci mai multe utilaje decat ai nevoie. Incluse sunt, de asemnea, si utilajele tractate sau semipurtate. Fondurile acopera inclusiv achizitia unor vehicule speciale pentru transportul cerealelor, a unor instalatii si a diferitelor pachete de software necesare afacerii tale.

Iar daca vrei sa investesti in agricultura ecologica, poti obtine bani nerambursabili pentru adaptarea la normele impuse.

Sumele alocate prin Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (FEADR) in cadrul masurii 121 nu pot fi utilizate pentru achizitia de echipamente second-hand, a terenurilor si nici a mijloacelor de transport pentru persoane.

In categoria neeligibil sunt incluse si cheltuielile cu taxa pe valoare adaugata (TVA) aferenta achizitiei, precum si costurile cu realizarea proiectului, mai putin cele care tin de nevoia de consultanta inainte de depunerea acestuia.

Printre documentele pe care va trebui sa le completezi se numara si memorialul justificativ, pe care il gasesti pe pagina de internet www.apdrp.ro. Va trebui sa prezinti, inclusiv, bilantul pe anul 2008, prin care sa dovedesti ca ai inregistrat profit in anul precedent.

Exceptie de la aceasta regula fac exploatatiile agricole calamitate, care pot sa prezinte situatiile financiare din oricare din ultimii trei ani, chiar si o declaratie de inactivitate, acolo unde este cazul.

Drumul spre finantare

Din dosar vor face parte si documentele pentru terenul agricol pe care iti desfasori activitatea, adeverinta de mediu, precum si nota de constatare in care sunt cuprinse echipamentele pe care vrei sa le achizitionezi.

Nu uita nici de declaratia pe proprie raspundere, prin care te angajezi sa cofinantezi proiectul, si nici de datele de identificare ale bancii la care ai deschis contul.

Daca ai credite in derulare, va trebui sa furnizezi un document de bonitate de la banca ce te-a imprumutat, precum si un grafic de rambursare. Vei face un drum si pentru adeverinta de la DSVSA (Directia Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor), care sa ateste faptul ca proiectul tau nu face obiectul notificarii pentru siguranta alimentelor.

Vei avea nevoie si de o notificare din partea Directiei de Sanatate Publica, iar pentru exploatatiile agricole care se modernizeaza, actualele avize de functionare.

Totodata, daca reprezinti un grup de producatori, atunci este necesar un aviz de recunoastere, iar daca ai beneficiat de sprijin prin programul de preaderare SAPARD, atunci trebuie sa atasezi documente care sa ateste acest fapt.

Greseli comune

Receptia utilajelor inainte de semnarea contractului si intocmirea dosarelor de achizitie sub promisiunea ca se vor factura ulterior ar fi principalele greseli in cazul proiectelor de acest tip.

„Proiectul este unul usor, fara probleme tehnice, insa necesita atentie in abordare si cunostinte privind rotatia culturilor si planul de cultura”, explica Felix Lucutar, managing partner la Agriculture Capital& Engineering. Potrivit specialistului, principala capcana o reprezinta incercarea de a achizitiona un numar de echipamente care nu pot fi sustinute de suprafata de teren aflata in exploatare.

Acte la dosar:

– Memoriul justificativ;
– Bilantul pe 2008;
– Acte de proprietate asupra terenului;
– Document APIA de inscriere in registrul fermelor;
– Nota de constatare privind echipamentele;
– Datele de contact ale bancii;
– Declaratie privind angajamentul de cofinantare;
– Cazier fiscal, certificate fiscale;
– Adeverinta DSVSA, notificare de la Directia de Sanatate Publica;
– Certificat constatator ORC cu mentiunile capital privat 100%;
– Copii dupa actele de identitate ale reprezentantilor legali, certificate de inmatriculare.

La ce usi batem?

1. Firma de consultanta
2. Oficiul Judetean de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (OJPDRP)
3. Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP)
4. Firma de proiectare
5. Banca

Pasi de urmat

1. Stabilirea necesarului de echipamente
2. Alegerea consultantului
3. Pregatirea documentatiilor pentru avize si notificari
4. Solicitarea de oferte de la trei furnizori de echipamente (trei pentru orice echipament cu o valoare de peste 50.000 de euro si una pentru echipamentele cu pretul cuprins intre 10.000 si 50.000 de euro)
5. Intocmirea memoriului justificativ
6. Completarea cererii de finantare si depunerea proiectului
7. Semnarea contractului de finantare
8. Intocmirea dosarului de achizitie
9. Plata si receptia echipamentelor.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top