Comisia Europeana va investi 50 de miliarde de euro pentru stimularea retelelor europene

finantare, Comisia Europeana

Investitiile care vizeaza infrastructurile cheie vor contribui la crearea de locuri de munca si vor stimula competitivitatea Europei intr-un moment in care Europa are foarte mare nevoie de acestea. Mecanismul de conectare a Europei va finanta proiecte care vor elimina verigile lipsa din retelele de transport, energetice si digitale ale Europei.

De asemenea, datorita acestui mecanism, economia Europei va deveni mai ecologica prin promovarea unor moduri de transport mai curate, a conexiunilor in banda larga de mare viteza si prin facilitarea utilizarii energiei regenerabile, in conformitate cu Strategia Europa 2020.

In plus, finantarea destinata retelelor energetice va contribui la integrarea si mai puternica a pietei interne a energiei, va reduce dependenta energetica a UE si va consolida securitatea aprovizionarii.

Pentru a sprijini finantarea Mecanismului de conectare a Europei (MCE), Comisia a adoptat, de asemenea, termenii Initiativei „Project Bonds” Europa 2020 (obligatiuni pentru finantarea de proiecte), care va reprezenta unul dintre instrumentele de partajare a riscului pe care s-ar putea baza MCE in scopul de a atrage capital privat pentru finantarea proiectelor. Faza pilot va incepe chiar de anul viitor.

Prin concentrarea pe retelele de transport, energetice si digitale inteligente, sustenabile si pe deplin interconectate, Mecanismul de conectare a Europei va contribui la realizarea pietei unice europene. Comisia a identificat proiectele care pot avea cel mai mare impact datorita investitiilor suplimentare alocate de UE.

In special, Comisia urmareste ca investitiile realizate prin Mecanismul de conectare a Europei sa actioneze ca un catalizator pentru atragerea unor fonduri suplimentare din sectorul privat si public, conferind credibilitate proiectelor de infrastructura si reducand profilurile de risc ale acestora. Pentru prima data, Comisia propune un instrument de finantare unic pentru cele trei sectoare de retele, respectandu-si astfel angajamentul de a crea sinergii si de a simplifica regulile.

Mecanismul de conectare a Europei va mobiliza mai bine finantarea privata si va permite instrumentelor financiare inovatoare, cum ar fi garantiile sau obligatiunile de finantare a proiectelor, sa obtina rezultate maxime din injectia de fonduri de la UE. Comisia Europeana va colabora strans cu BEI pentru a valorifica interesul investitorilor de pe pietele de capital in oportunitatile de investitii pe termen lung din care se obtin venituri stabile.

Conectarea Europei: Transporturile

In cadrul Mecanismului de conectare a Europei se vor investi 31,7 miliarde EUR pentru modernizarea infrastructurii de transport in Europa, construirea legaturilor inexistente si eliminarea blocajelor. Aceasta investitie include 10 miliarde EUR din Fondul de coeziune, rezervate proiectelor in domeniul transportului in tarile de coeziune, restul de 21,7 miliarde EUR fiind pus la dispozitia tuturor statelor membre pentru investitii in infrastructura de transport. Ideea este de a imbunatati conexiunile intre diferite parti ale UE pentru a inlesni schimbul de marfuri si de persoane intre tari.

Concentrandu-se pe acele moduri de transport care sunt mai putin poluante, Mecanismul de conectare a Europei va contribui la cresterea sustenabilitatii sistemului nostru de transport. De asemenea, acest mecanism va oferi consumatorilor mai multe optiuni cu privire la modul in care doresc sa calatoreasca.

In mod traditional, sistemele de transport din Europa s-au dezvoltat de-a lungul liniilor nationale de transport. UE are un rol esential in coordonarea dintre statele membre in ceea ce priveste planificarea, gestionarea si finantarea proiectelor transfrontaliere. O retea performanta este esentiala pentru buna functionare a pietei unice si va stimula competitivitatea.

Comisia a propus sa creeze coridoare pentru a acoperi cele mai importante proiecte transfrontaliere, estimand ca, pana in 2020, vor fi necesare 500 de miliarde EUR pentru realizarea unei retele cu adevarat europene, inclusiv 250 de miliarde EUR pentru eliminarea blocajelor si pentru eliminarea verigilor lipsa din reteaua principala.

Conectarea Europei: Energia

Pentru sectorul energetic se preconizeaza o investitie de 9,1 miliarde EUR in infrastructurile transeuropene, drept contributie la realizarea obiectivelor UE privind energia si schimbarile climatice pentru 2020. MCE va contribui, de asemenea, eliminarea deficientelor financiare si a blocajelor din retele.

Va fi dezvoltata in continuare piata interna a energiei prin interconexiuni mai bune, care sa asigure securitatea aprovizionarii si posibilitatea ca energia regenerabila sa fie transportata in mod eficient din punct de vedere al costurilor pe teritoriul UE. Atat cetatenii, cat si intreprinderile trebuie sa se poata baza pe energie disponibila in orice moment si la un pret accesibil. Finantarea alocata prin MCE va actiona ca o parghie pentru atragerea mai multor fonduri de la alti investitori privati si publici.

Conectarea Europei: Telecomunicatiile si TIC

Mecanismul de conectare a Europei prevede aproape 9,2 miliarde EUR in vederea sprijinirii investitiilor in retelele in banda larga rapide si ultrarapide si in serviciile digitale paneuropene.

Fondurile MCE vor mobiliza alte fonduri private si publice, conferind credibilitate proiectelor de infrastructura si reducand profilurile de risc ale acestora. Pe baza unor estimari prudente, Comisia considera ca finantarea infrastructurii de retea ar putea stimula investitii in valoare de peste 50 de miliarde EUR. Agenda digitala pentru Europa a stabilit obiective pentru 2020 privind accesul generalizat la retelele in banda larga cu viteze de cel putin 30 Mbps, cel putin 50% din gospodarii urmand sa fie abonate la retele in banda larga cu viteze de peste 100 Mbps.

In ceea ce priveste serviciile digitale, fondurile vor fi utilizate pentru granturi cu ajutorul carora se vor construi infrastructurile necesare pentru introducerea cartii de identitate electronice (e-ID), a achizitiilor publice electronice (e-Procurement), a registrelor de sanatate electronice, Europeana, a retelei e-justitie si a serviciilor legate de domeniul vamal. Fondurile ar urma sa fie utilizate pentru asigurarea interoperabilitatii si pentru acoperirea costurilor legate de functionarea infrastructurii la nivel european, in acest fel conectandu-se infrastructurile statelor membre.

Finantarea inovatoare si Initiativa „Project Bonds” (obligatiuni pentru finantarea de proiecte)

Bugetul UE este un element esential pentru sprijinirea agendei in domeniul cresterii economice si pentru indeplinirea obiectivelor de politica din strategie Europa 2020. Este necesara o mai mare utilizare a instrumentelor financiare inovatoare in vederea extinderii domeniului de aplicare a bugetului UE.

Initiativa „Project Bonds” Europa 2020, conceputa in acest scop, urmareste un dublu obiectiv: sa dea un nou impuls pietelor de obligatiuni pentru finantarea de proiecte si sa sprijine promotorii proiectelor de infrastructura pentru ca acestia sa atraga finantare pe termen lung de la sectorul privat.

Initiativa „Project Bond” ar oferi un mijloc de a reduce riscul pentru investitorii terti care cauta oportunitati de investitii pe termen lung. Astfel, va actiona drept catalizator pentru redeschiderea pietei de capital (in prezent, in mare parte neexploatata in ceea ce priveste investitiile in infrastructura, ca urmare a crizei financiare), ca o sursa semnificativa de finantare in sectorul infrastructurilor.

Prin urmare, Comisia propune lansarea unei faze pilot in perioada 2012-2013, ramanand insa in actualul cadru financiar multianual. Temeiul fazei pilot va fi o modificare adusa Regulamentului privind retelele transeuropene (RTE) si Deciziei privind Programul-cadru pentru competitivitate si inovare (PCI) si se va baza pe liniile bugetare ale acestor programe, pana la o suma maxima de 230 de milioane EUR.

Ca si in cazul mecanismului de finantare cu partajarea riscurilor si a instrumentului de garantare a imprumuturilor pentru proiectele RTE in domeniul transporturilor, bugetul UE va fi utilizat pentru aporturi de capital catre BEI, destinate acoperirii unei parti din riscul asumat de BEI atunci cand finanteaza proiecte eligibile.

Bugetul UE va oferi BEI o anumita garantie impotriva riscurilor, astfel incat BEI sa poata finanta proiectele in cauza, iar BEI va prelua acoperirea riscului ramas. Resursele bugetare ale UE sunt combinate cu finantarea de la BEI, astfel incat bugetul total se va ridica la 230 de milioane EUR, ceea ce ar trebui sa mobilizeze investitii care pot ajunge pana la 4,6 miliarde EUR.

In faza pilot vor fi avute in vedere 5-10 proiecte, in primul rand acele proiecte care se afla intr-un stadiu destul de avansat al procesului de atribuire si de finantare sau care au nevoie de o refinantare, dupa faza de constructie, in unul sau in mai multe din cele trei sectoare avute in vedere – transporturile, energia si retelele in banda larga.

Faza pilot va fi gestionata de BEI.

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top