Imprumut BEI pentru modernizarea transportului public in Oradea

Banca Europeana de Investitii (BEI) a semnat cu municipalitatea oradeana un contract de imprumut de 16,35 milioane de euro pentru co-finantarea modernizarii transportului public din Oradea.

Primaria Oradea este prima autoritate publica din tara care beneficiaza, direct, de credit BEI, fara garantii guvernamentale. Imprumutul este contractat de municipiul Oradea, beneficiarul final fiind Regia Autonoma Oradea Transport Local (OTL), si va fi utilizat pentru finalizarea achizitiei a zece tramvaie cu podea ultra-joasa Siemens, demarata de municipiu anul trecut, si pentru cumpararea a 20 de autobuze Mercedes de noua generatie.

Mijloacele de transport noi asigura un confort sporit pentru pasageri, faciliteaza accesul persoanelor cu dizabilitati, prezinta un mai mare grad de siguranta si sunt putin poluante – scad emisiile de CO2 si poluarea fonica.

„Prin imprumutul acordat municipiului Oradea, BEI a confirmat prioritatea pe care o acorda finantarii directe a autoritatilor publice locale in noile state membre ale Uniunii Europene. Prin acordarea de resurse financiare pentru dezvoltarea regionala direct autoritatilor locale, in particular pentru modernizarea infrastructurii de transport municipal, banca vine in intampinarea nevoilor locale de investitii care au ca efect imbunatatirea calitatii vietii locuitorilor si cresterea competitivitatii regiunii”, a declarat Matthias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele BEI responsabil cu operatiunile din Romania.

El a spus ca BEI doreste sa finanteze transportul public in Europa, la fel si proiectele de mediu si energie nepoluanta. Municipalitatea oradeana a demarat negocierile cu BEI la sfarsitul anului 2007.

„Oradea este primul oras din tara care a reusit sa primeasca direct, fara garantii de stat, un imprumut de la BEI, fiind un model la nivel national.

Discutiile Guvernului cu BEI s-au purtat in scopul incurajarii acestor actiuni la nivel local, ceea ce se va concretiza si in alte relatii de cooperare cu alte municipalitati”, a declarat Eugen Teodorovici, secretar de stat pentru trezorerie si finante publice externe din Ministerul Economiei. Imprumutul va fi contractat pe o perioada de 13 ani, cu o perioada de gratie de trei ani.

Fosta municipalitate a mai contractat un imprumut pentru cele 10 tramvaie, care costa 2,7 milioane de euro garnitura, de la Dexia Kommunalkredit Bank AG, in martie 2008, in valoare de 26,3 milioane de euro, pentru a putea plati prima rata.

Creditul a fost luat la o dobanda de Euribor + 1,5%, ceea ce inseamna peste 6%. Primarul Bolojan preciza joi, intr-o conferinta de presa, ca imprumutul de la BEI este unul foarte bun, pentru ca are dobanzi foarte avantajoase.

„Eu am criticat decizia strategica pe care a luat-o fosta conducere a primariei de a cumpara tramvaie noi la un cost global prea mare. Eu spun si acum ca suntem responsabili si un contract incheiat trebuie dus pana la capat daca nu sunt conditii de reziliere a lui.

Cred ca existau alte oportunitati de a aduce dezvoltare in Oradea si ca achizitia tramvaielor noi putea fi amanata 5-10 ani, pana cand Oradea ar avut venituri bine asezate”, spune primarul Bolojan.

Primul tramvai Siemens a fost inaugurat in 23 aprilie. In prezent, circula trei asemenea tramvaie, urmand ca pana in decembrie firma constructoare sa mai aduca alte trei garnituri, iar celelalte patru, in luna mai 2009.

Sursa: Portalul National de Administratie Publica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top