Tapi ispasitori pentru blocarea banilor UE destinati transportului

Oficialii din transporturi acuza: Parlamentul in ansamblu si ONG-urile de mediu – raspunzatoare, chipurile, de nefolosirea banilor UE

Conform vechilor practici de eleganta pasare a raspunderii, directorul Autoritatii de Management pentru gestionare Fondurilor Europene in domeniul Transporturilor (POS Transporturi) motiveaza foarte slaba accesare a acestor finantari in valoare de 4,6 miliarde euro tot prin lacunele si capcanele legislative (altfel spus, raspunderea directa a Parlamentului) care greveaza posiblitatea practica a utilizarii acestora. Merita sa precizam ca, in trecut, conducerea acestei autoritati a declinat orice participare la dezbaterile publice nationale si regionale pe care Platforma „EU- RO Clearing Funds” coordonata de EUROLINK -Casa Europei, le-a organizat – inca din anul 2006 – pentru a anticipa eficient procesul absorbtiei.

In realitate, intrucat se apropie noi audituri din partea Comisiei Europene, care urmeaza sa stabileasca eficacitatea gestionarii acestor programe, reprezentanti ai unora dintre autoritatile de management incearca sa justifice ineficienta si „lentoarea” cu care s-a derulat pana in prezent procesul. Pe de alta parte, dincolo de obstacolele legislative invocate, ce ar fi trebuit avute insa in vedere de la inceput, principala problema ramane, de fapt, dezinteresul politicienilor romani pentru aceste linii de finantare care dau castig, de regula, unor consortii internationale, direct la Bruxelles- asadar fara „intermediere”/comisionare ale retelelor de influenta de la Bucuresti. Totusi, conform aceluiasi articol din revista „Capital”, 48 milioane de euro ar fi fost folosite, fara insa a se preciza concreta lor destinatie.

Componenta tragi-comica a interviului mentionat consta in faptul ca tocmai organizatiile neguvernamentale de mediu ar fi fost piedica principala in calea ritmului accesarii – declaratie care, in orice alt Stat UE, ar fi urmat sa atraga un blam inevitabil asupra unui oficial. In asemenea context, este de presupus ca – in absenta unor reale prerogative clare de sanctionare din partea ACIS, in consultare permanenta cu Comisia Europeana, ca si creier al intregului proces – nu se vor inregistra progrese semnificative in domeniul ameliorarii/dezvoltarii infrastructurii de transporturi a Romaniei.

About Sever Avram

Sever AVRAM - coordonator general - Platforma de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds". A lucrat ca si consilier de afaceri publice pentru Comisia Europeana in Romania si a contribuit la elaborarea capitolului de politici sociale si dezvoltarea resurselor umane din cadrul Planului national de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana. Incepand cu anul 1996,  a activat ca si consultant si/sau trainer in domeniul institutiilor si fondurilor UE, al comunicarii, relatiilor publice si lobby-ului in cadrul a numeroase proiecte europene finantate direct de Comisia Europeana de la Bruxelles,  Departamentul de Stat al SUA, Open Society Institute, precum si de mari finantatori privati internationali sau autohtoni. In urma unui proiect PHARE pe care l-a coordonat, incepand cu anul 2004, se ocupa de organizarea sub egida Platformei CEFTAC (www.ceftac.ro) a “Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania” si a altor evenimente pentru mediul de afaceri. Din anul 2006, a avut initiative speciale legate de absorbtia fondurilor UE, incepand cu saloanele regionale si scolile de vara de la Constantza si Baile Sovata pana la cele doua editii deja desfasurate  ale Forumului Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei fondurilor UE (Bucuresti, in 2007 si 2008). Coordoneaza activitatea de consultanta pe proiecte a CPS (Consortiul Parteneritului Strategic) si a Atelierului Interactiv de Idei, Proiecte si Investitii Inovative (www.StructuralFunds.ro).  

0 thoughts on “Tapi ispasitori pentru blocarea banilor UE destinati transportului”

  1. Paun Cristian spune:

    Lentoarea are o explicație scurtă: UE a zis că drumul între Timisoara si Deva nu poate costa mai mult de 2.5 miliarde Euro, sumă cu mult sub ”estimările” guvernului care și-ar fi dorit un preț mai ”bun” la km de autostradă. Și cum au văzut că nu e de glumit cu UE, brusc acest Coridor 4 a devenit indezirabil și neinteresant. Și s-au întors din nou la Bechtel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.