Taxa pe Creativitate si Drepturi de Autor

Parca in ciuda articolelor mele din ultimile luni, publicate pe acest blog, despre creativitate, despre nevoia de a orienta societatea spre creativitate, despre o economie bazata pe vectorii creativitatii, despre procese de invatamant in care sa fie promovata creativitatea, in ciuda acestor articole spuneam, guvernantilor le-a trecut prin cap ideea sa “amendeze” creativitatea cu 31.3 procente.

Sunt sigur ca nu eu le-am dat ideea ca nimeni din vreun guvern nu a intrat vreodata pe blogul meu. Asa ca nu ma acuzati.

Nu stiu cum le-a venit ideea, insa imi dau seama de consecinte. Si eu si multi alti scriitori si implementatori de proiecte [nu conteaza daca din finantari europene ori din alte surse] cand am conceput bugetele pentru programele de formare la toate trainingurile, studiile si cercetarile pe care l-am preconizat am bugetat designul, studiul si raportul de cercetare in mod normal ca drept de autor, ca nu iti da nimeni un design de training ori un alt produs intelectual cu titlul de serviciu si fara sa ii recunosti dreptul de autor pe un contract specific, adica pe un contract de drepturi de autor.

Trebuie sa recunosc ca preventiv, la preturile care se practica pe piata am adaugat un 5 % pentru o eventuala inflatie, o crestere reala a pretului pietei la drepturile de autor … etc. Insa nu m-am gandit niciodata ca o sa se puna CAS pe drepturi de autor cu atat mai mult cu cat majoritatea celor ce fac o astfel de munca de creatie au un job stabil si platesc oricum CAS.

Am avut grija sa pun in buget 16% = impozitul pe profit. Insa nici in visele cele mai urata nu m-am gandit vreodata ca peste ce am bugetat eu o sa mai am nevoie de inca … 31.3 %. La un buget de 300.000 Euro pentru studii, rapoarte de cecetare si analize de situatii + programe de training [iau un exemplu mediu] mai ai nevoie de inca …. 93.000 Euro.

Intrebarea majora este: Ce se va intampla cu proiectele aprobate al caror bugete au fost concepute fara acest 31 % ??? Hai sa zicem ca autorul [care trebuie sa plateasca 10.5 % ] o sa se multumeasca cu mai putin … dar implementatorul proiectului, alias angajatorul care trebuie sa plateasca 20.8 % ??? …. de unde sa ia el 62.000 Euro ca sa ii transfere la stat? Sa ii aduca de acasa?

Daca stau si ma gandesc bine aproape orice proiect deja aprobat si finantat din fonduri europene are o componenta de studii, analize, rapoarte si formare. Ce se va intampla cu aceste proiecte? Eu unul as refuza sa merg mai departe cu implementarea daca B0C insista cu pretioasa lui gandire economico-fiscal-financiara !!!

Ce ma dezgusta tare de tot este faptul ca guvernantilor nu le tace gura vorbind despre fonduri europene cand de fapt se dovedeste ca atucni cand trebuie sa ia o decizie se vede de la o POSHTA ca n-au habar de finantari din bani europeni.

About Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

One thought on “Taxa pe Creativitate si Drepturi de Autor”

  1. melaniacoman spune:

    Chiar asa, pe unde or fi calculele faimosului risc calculat?

    Mai ales in ce priveste POSDRU, devine imposibil sa pui de un buget care sa se pupe cu realitatea.

    Si pe unde or fi calculele pe care si le fac oamenii astia cand vorbesc despre prefinantari, despre co-finantari si despre alte balarii similare?

    Eu sincer nu stiu ce sa zic – Kazakhstanul imi suna din ce in ce mai bine…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.