Milioane de euro pentru asociatiile de fermieri

bani-716x300.jpg

Comisia Europeana finanteaza anul acesta cu 111,3 milioane de euro proiectele elaborate de producatorii europeni din industria alimentara cu scopul de a informa si a se promova pe piata interna si in tarile terte (din afara UE). Niciun ban nu va ajunge insa momentan in Romania in conditiile in care nicio asociatie de producatori nu a depus vreun proiect pentru a fi finantat. Prima sesiune de depunere a proiectelor a fost deschisa in februarie, iar data limita de depunere a fost 28 aprilie. Exista insa sansa ca pana la finele anului Comisia sa mai deschida o sesiune de finantare, astfel incat fermierii romani s-ar putrea promova pe bani europeni incepand cu anul viitor, pe o perioada cuprinsa de pana la trei ani.

„Producatorii agricoli din Romania ar trebui sa se pregateasca de pe acum pentru a putea aplica in urmatoare sesiune de depuneri de proiecte”, a declarat seful Directiei Comert Exterior si Promovare Produse Agricole din cadrul APIA.

Cine poate accesa banii

In cadrul acestui program, UE finanteaza atat proiectele venite din acelasi stat membru (programe simple) cat  proiecte ce provin din cel putin doua state membre ori de la organizatii reprezentative la nivel UE pentru un anumit sector agricol (program multinational). Pot primi finantarea nerambursabila insa numai organizatii sau asocieri ale producatorilor, nu entitati comerciale singulare.

In ceea ce priveste cuantumul primit de la UE pe proiect, acesta variaza de la 70% din valoarea cheltuielilor eligibile in cazul programelor simple care se adreseaza pietei interne (statele UE inclusiv tara de origine) la 80% in cazul programelor simple si multinationale care vizeaza state din afara UE. Mai mult, in cazul in care intr-o anumita tara apar perturbari grave ale pietei, ca, de exemplu, pierderea increderii consumatorilor in produsele respective, UE poate finanta chiar si 85% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Finantarea este asigurata prin bugetul Fondului European de Garantare Agricola (FEGA), iar institutia locala care se ocupa de gestionarea acestor proiecte este APIA. Restul cheltuielilor cad exclusiv in sarcina beneficiarilor.

Ce se poate finanta

Prin acest program cu finantare de la UE, asociatiile de producatori din Romania pot primi bani pentru realizarea de campanii de relatii publice si de informare, pentru a participa la evenimente, targuri si expozitii de importanta nationala, europeana si internationala sau pentru orice alte tipuri de proiecte care au drept scop informarea consumatorilor si promovarea unor anumite categorii de produse alimentare. Produsele pentru care pot fi organizate astfel de campanii sunt: bere, ciocolata si produse derivate, paine, produse de patiserie, prajituri, produse de cofetarie, biscuiti si alte produse de panificatie, bauturi produse din extracte de plante, paste fainoase, sare, gume si rasini naturale, pasta de mustar, porumb dulce, bumbac.

In ceea ce priveste pietele vizate, anul acesta Comisia va finanta proiectele destinate statelor membre dar si pe cele din cinci  regiuni geografice definite precum China, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan; SUA si/sau Canada; America Centrala, America de Sud si zona Caraibilor;Asia de Sud-Est si anume Brunei, Cambodgia, Indonezia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipine, Singapore, Thailanda, Timorul de Est si Vietnam; Orientul Mijlociu si Africa.

Ce produse se pot promova cu bani europeni

Produsele care pot fi promovate in UE sau in alte tari terte cu bani europeni trebuie sa respecte anumite conditii de calitate certificate. Astfel, pot depune proiecte producatorii agricoli care au produse cu Denumire de Origine Protejate (DOP), cu Indicatie Geografica Protejata (IGP), cei cu Specialitati Traditionale Garantate (STG); care produc dupa metoda ecologica, sau au simbolul grafic al produselor agricole de calitate specifice regiunilor ultraperiferice. Totodata, sunt eligibili cei care respecta schemele nationale de calitate.

Un posibil proiect

Anul trecut, Romania a avut doua proiecte de promovare a produselor romanesti acceptate de Comisia Europeana pentru finantare: unul pentru produse bio si unul pentru vinuri. Banii – peste 3,5 milioane de euro pentru promovarea produselor ecologice in Romania, Germania si Franta pe o perioada de trei ani – nu au mai ajus insa la destinatie pentru ca beneficiarii au cazut testul birocratiei. Ei nu au reusit sa atribuie in timp util, prin licitatie publica,  contractul privind prestarea serviciilor de publicitate unui organism de implementare (agentie de publicitate, PR etc). „Datorita birocratiei excesive a SEAP-ului am pierdut banii. Potrivit legislatiei vechi, trebuie sa acceptam oferta cu pretul cel mai mic (…). Am obtinut de doua ori prelungirea termenelor, dar a treia oara nu s-a mai putut, asa ca am pierdut banii”, a declarat Avraham Marian Cioceanu, Presedinte Bio Romania, asociatia care a castigat proiectul. Acesta sustine insa ca vor incerca din nou anul acesta. „Suntem interesati sa depunem din nou un proiect”, a mai spus el.

Sursa: economica.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *