Eduard Prodan, un tânăr de 28 de ani, a început împreună cu fraţii săi, la finalul anului 2018, să dezvolte businessul Fresco Jugo, după ce stabiliseră că îşi doresc o afacere de la zero în domeniul alimentar. Au oscilat între produse de patiserie şi sucuri naturale, iar balanţa a înclinat către a doua opţiune, astfel că Fresco Jugo este astăzi brandul lor de sucuri şi legume şi fructe presate la rece şi pasteurizate.
„Avem o fabrică în comuna Leţcani, judeţul Iaşi, unde am investit 44.000 de euro prin Start-Up Nation. Am adăugat şi fonduri proprii, economii şi împrumuturi de la prieteni şi familie. Nu aveam experienţă, am avut doar voinţă“, a povestit Eduard Prodan.
În timp, au dezvoltat şapte sortimente de sucuri, printre care cu mere, pere, morcovi, aronia, gutui, portocale, iar acum se pregătesc să adauge în ofertă noi variante pentru clienţii HoReCa, ce reprezintă peste 80% din vânzările brandului. Fructele şi legumele care se găsesc în România sunt cumpărate de la producători locali, iar pentru lămâi, portocale, rodii cei trei antreprenori colaborează cu un importator.
„Majoritatea clienţilor HoReCa sunt din zona Moldovei. La început aveam 50 de clienţi doar din Iaşi, apoi am început să ne extindem în Bacău, Suceava, Piatra Neamţ, Paşcani. De pe site, ne comandă băcănii şi restaurante din toată ţara. Avem circa 15 clienţi din Bucureşti, Focşani, Galaţi şi alte oraşe. Am ajuns şi în zonele turistice, la Vatra Dornei“, spune Eduard Prodan.
Fresco Jugo a însemnat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 300.000 de lei, adaugă antreprenorul, şi o echipă de şase oameni. Lună de lună însă vânzările cresc, doar în iulie, de exemplu, valoarea lor fiind echivalentă cu cea din intervalul ianuarie-aprilie.
„Ne-am gândit la export şi suntem aproape de implementarea ideii. Avem cunoştinţe în Germania şi Suedia care ne-ar putea ajuta să ieşim la export.“
Odată cu starea de urgenţă, când restaurantele s-au închis, fondatorii Fresco Jugo s-au concentrat pe vânzările online, aşa că au reorganizat complet site-ul şi au de gând să continue să dezvolte segmentul online.
„Suntem şi în supermarketuri, precum lanţul Lorimer din Paşcani. Am încercat la Lidl, suntem în negocieri cu Carrefour şi Auchan.“
Sucurile Fresco Jugo, disponibile şi pe platforma eMAG, se vând în două tipuri de ambalaje. Cele mai multe au 330 de mililitri şi costă între 5,5 şi 7 lei. Există şi varianta sticlelor de trei litri, care costă de la 19 la 22 de lei, în funcţie de ingrediente.
„Planul pentru 2020 este să ne mutăm din locul unde producem acum, unde stăm cu chirie. Am achiziţionat un teren unde să ne facem o hală de producţie. Acolo am avea nevoie de 11-12 persoane. Ca număr de clienţi… Mai multe detalii aici.