Stimate domnule premier Ponta, stimate domnule ministru Teodorovici
Am citit minuta conferintei de saptamana trecuta de la sedinta Comitetului Interinstitutional pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020 si am considerat ca unele dintre afirmatiile dumneavoastra merita sa fie comentate si analizate, pentru ca am simtit ca unul dintre comentariile domnului ministru Teodorovici face referire direct la articolele publicate de mine la inceputul anului. Pe data de 19 ianuarie a aparut in „Romania curata” articolul Viitorul nu suna bine: despre regionalizare si fonduri europene, iar pe 30 ianuarie am publicat pe europuls, contributors/hotnews si finantare articolul Fondurile europene- o himera pentru Romania.
Sunt bucuros ca aceste analize au ajuns la urechile dumneavoastra, insa m-am simtit lezat cand domnul ministru Teodorovici a facut urmatoarea declaratie: „Romania nu se afla in urma altor state membre, asa cum s-a spus, din pacate de cei care, sa spunem asa, nu se pricep foarte mult la acest domeniu.”
Urmatoarea scrisoare contine doua parti, prima reprezentand pozitia mea cu privire la cele declarate de d-l Teodorovici, iar cea de-a doua parte voi combate cu argumente, unele date technice prezentate in cadrul conferintei de saptamana trecuta.
D-le Teodorovici, dati-mi voie sa ma prezint:
Ma numesc Gratian Mihailescu si din 2012 fac pe consultantul si pe publicistul. Cateodata imi iasa, cateodata nu, dar asa e pe cont propriu. De prin 2005 am inceput cu chestiile astea, dorind sa imbin studiul cu munca. Atunci am plecat cu o bursa in Germania, iar dupa am ajuns la Bruxelles, unde am lucrat aproape 2 ani cu fonduri. M-am intors acasa la promisiunile unui politician, care pe vremea aceea era europarlamentar, pentru a pune bazele unui proiect din care avea de castigat toata lumea: si eu, si el si comunitatea. Mi-am dat seama ca m-a mintit, dupa ce m-a dus cu zaharelu’ vreo jumate de an. Si acum, vreti sa il puneti minsitru la interne. Am trecut peste asta.
Apoi am castigat o bursa de la Comisia Europeana si am plecat din nou in Europa, pentru 18 luni. Si stiti ce am facut alea 18 luni? Am studiat modelul polonez de dezvoltare regionala, dar despre astea o sa va povestesc mai pe larg in a doua parte a articolului. Din nou am revenit acasa. Din nou cu dorinta de a face ceva, de a ma implica. Am avut discutii cu consilierii unui primar, care pune palmieri. Mi-au zis ca e super-proiect, dar niciodata nu am putut sa ma intalnesc cu primarul… doar cu consilierii. Care pana la urma, nu au mai raspuns la telefon. Fiind a doua oara cand o pateam, n-am mai asteptat asa mult, si dupa 2-3 luni mi-am dat seama ca nu se poate face nimic. Si de atunci, mi-am spus ca nu mai imi doresc sa colaborez deloc cu administratia.
Am mai avut niste „zvacuri” anul trecut, pe niste programe europene, pentru orase si „am pus pe cineva” sa vorbeasca cu un alt primar. Ca asa merg lucrurile la noi: trebuie sa te recomande cineva pentru o audienta. Si a vorbit omul ala pentru mine (om important de altfel) si mi-a zis ca primarul ma asteapta la ora 9. Si la 9 am fost acolo. Dar dupa o ora de stat pe la usi, a zis sa vin dupa 12 ca e mai liber. Dupa 12, nu a mai fost acolo. Cam asa s-a intamplat si cu ceilalti doi politicieni din administratie de mai sus: stai sa se voteze bugetul, vino maine la birou, sunt la sedinta la Bucuresti etc. Nu am inteles niciodata un lucru: cat de greu e sa zica NU! NU domnule nu suntem interesati de ce ne propui tu! Dar nici unul dintre ei nu a zis NU! Asta sa intelegeti domnule ministru cum sta treaba cu administratia publica, pentru ca observ ca nu ati iesit niciodata din Minister si probabil nu stiti cum sta treaba in primarii si Consilii Judetene! Si dupa cum stiti, administratia are primul rol in absorbtia fondurilor europene.
D-le Teodorovici, ma gandesc ca ati citit recomandarile Comisiei cu privire la Acordul de Parteneriat pentru 2014-2020? La pagina 9 a documentului Comsia spune ca administratia si guvernanta publica sunt ineficiente:
„Ineficienta administratiei publice din Romania, caracterizata de un mediu suprareglementat si proceduri greoaie si ineficiente, afecteaza mediul de afaceri si atractivitatea tarii, dar si capacitatea de investitii publice. Aceste deficiente conduc, de asemenea, la un deficit al capacitatii de elaborare a politicilor, combinat cu unitati de politica sectoriala insuficient calificate si abilitate, incapabile sa conceapa o viziune politica si documente strategice, precum si cu lipsa de competente de management si coordonarea ineficienta a politicii strategice si operationale. Acestea sunt ancorate in deficientele de guvernanta structurale subiacente, confirmate in cadrul administratiilor nationale si locale, care genereaza la randul lor o aversiune fata de riscuri, responsabilitate si decizie.”
Iar despre justitie se aminteste tot la pagina 9, unde se vorbea despre administratie si guvernanta :
„Dificultati similare sunt intalnite in sistemul judiciar, a carui lipsa de eficacitate si de responsabilizare este subliniata de monitorizarea desfasurata in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare. Incapacitatea sistemului juridic si institutional national de a face fata in mod eficient fraudei sau conflictelor de interese a generat preocupari.”
Deci una dintre hibele majore e acolo si observ ca calitatea administratiei nu s-a schimbat deloc in ultimii ani, fie ca vorbim de guvernare PDL sau USL. De fapt in unele parti, nici macar partidul nu s-a schimbat, politicienii migrand dintr-o parte in alta. Si probabil nici nu o sa se schimbe prea multe in urmatoarea perioada!
Dar sa revenim la experienta mea. Cu expertiza acumulata la Bruxelles, cu studiile facute, ma gandeam prin 2009, ca va fii usor sa gasesc un job in domeniul asta. Eram deficitari totusi la capitolul absorbtie si ma gandeam ca imi pot gasi si eu un loc in administratie. M-am inselat. Pe posturile astea lucreaza doar oamenii de partid, doar nepoti, fii sau fiice, doar cu spaga. Eu n-am vrut sa ling pe nimeni in fund, n-am vrut sa dau spaga, n-am vrut sa intru in partid. Si nu am intrat in sistem. Probabil de aceea „nu ma pricep foarte mult la acest domeniu.” Pentru ca habar n-am cum e din interior, dar dupa rezultatele de pana acum e cam praf!
Insa anul trecut, impreuna cu colegii de la SAR, am scris in raportul de politici publice pentru 2013 capitolul despre fonduri europene si regionalizare: Regionalizare si fonduri UE: Cum sa nu faci rau, pana sa faci bine. Eu din pacate nu am putut veni la conferinta, insa dumneavoastra ati fost acolo! Sunt curios doar daca v-ati uitat peste el, sa vedeti si alta perspectiva decat cea institutionala. Daca nu, puteti sa il luati de aici. In 2012 ne-am mai intalnit la o conferinta, la Bucuresti organizata tot de SAR. Era inainte de alegeri, deci nu erati ministru pe atunci. Vi-am pus o intrebare legata de fraudele cu achizitiile publice si de banii care merg la firmele clientelare care finanteaza bugetele partidelor. Nu mi-ati rapsuns atunci, pe motiv ca nu ati inteles prea bine intrebarea. Tot la acea conferinta au venit reprezentantii diferitor organizatii non-guvernamentale care se plangeau de deficientele POSDRU si de faptul ca nu au bani sa plateasca angajatii, banii fiind blocati la AM. Ati bajbait si atunci, pentru ca stiati ca era vina Ministerului.
In 2012 am publicat un articol in care am explicat experienta mea din 2009 cu politicienii locali si regionali din administratie, cu proiectul nerealizat, in care descriam patania mea: De ce avem nevoie de reprezentante regionale la Bruxelles. La scurt timp, unul dintre oamenii influenti din zona, caruia ii apare si numele in articol, mi-a spus: „Tu sa-ti faci bagajele si sa dispari! N-ai ce cauta in domeniul dezvoltarii regionale aici in zona asta, cat timp sunt eu aici!” Cam asa sta treaba d-le Teodorovici cu administratia locala si regionala si ne miram de ce nu performam cu fondurile europene?
Dumneavoastra d-le Teodorovici ati afirmat ca fostul ministru Leonard Orban nu are cojones cand vine vorba despre absorbtia fondurilor europene. Probabil dumneavoastra aveti „cojones” mari, dar cu siguranta ele au fost tot timpul intretinute politic. Din punctul meu de vedere sunteti unul dintre ministrii cu expertiza solida, un fel de „technocrat”, desi faceti parte din PSD si ati fost membru PNL. Dar probabil ca asa v-ati pastrat locurile caldute din Ministere, fie ca erati director la ISPA si SAPARD in guvernul Nastase, fie director sau secretar de stat la Ministerul Economiei si Finantelor sub guvernarea Tariceanu, fie director de Audit la Curtea de Conturi.
Pana la urma se pare ca ati ajuns Ministrul Fondurilor Europene, fiind specialistul d-lui Ponta pe acest segment. Eu sper sa aveti rezultatele Elizbietei Bienkowska, insa sunt sceptic! V-ati ocupat de ISPA si SAPARD, programe care au avut succes, gradul de absorbtie fiind de 95%. Conform unui raport al Comisiei Europene, publicat in 2013 si citat de Euractiv, peste 90% din fondurile de pre-aderare au fost afectate de nereguli, adica aproape 40 de milioane de euro, in timp ce in Bulgaria s-au descoperit nereguli doar in 8 cazuri, in valoare de 4 milioane de euro.
Sincer, d-le ministru Teodorovici, chiar daca sunteti bine intentionat si aveti o expertiza buna, fara o reforma a administratiei publice romanesti nu exista nici o sansa sa avem o absorbtie mai buna pe viitoarea perioada!
Cu stima
Gratian Mihailescu
Aceasta luare de pozitie este prima parte a articolului, mai personala, unde am dorit sa ma adresez strict domnului ministru Teodorovici. Cea de-a doua parte a scrisorii, va aduce argumente technice cu privire la declaratiile d-lui prim-ministru Ponta si ale d-lui ministru Teodorovici din cadrul conferintei pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020.