Integritatea academica in Era Google

Tocmai când mă gândeam că începem să ne luăm după ei, aflu că ei încep să se ia după noi. Citiți un articol interesant despre integritatea academică AICI – Can academic integrity exist in the Google Age?, articol care mi-a inspirat postul de față.

Ne mirăm de faptul că cei de la putere fură. Ne mirăm de faptul că cei din opoziție fură. Ne mirăm că suntem furați de spitale, autorități publice locale, agenții de plăți, direcții financiare, poliție. Ne mirăm (mai nou) că cei care semnează aprobări pe cereri de finanțare câștigate fură.

Ne mirăm și ne revoltăm. Păi hai să vedem de unde începe totul. Să vedem dacă e bună vorba românului cu oul și boul

În clasele 1 – 8 au de copiat de pe internet diverse. Fac asta și sunt notați cu superlative că tot ceea ce contează este calitatea și fidelitatea transcrierii. În 9 –12 lucrurile se complică: trebuie să facă referate iar unde există inspiraţie şi implicare din partea profesorului, eseuri. Reproduc de pe internet diverse şi sunt notaţi tot spre superlativ.

Vin la facultate şi au de făcut eseuri, studii de caz, teze de licenţă şi disertaţie. Reproduc diverse de pe internet (eventual din mai multe surse) și sunt notați. Dacă profesorul e atent și depunctează, atunci profesorul e aiurea și devine un ghimpe în calea studentului de a ajunge la vârf. Dacă nu e atent, atunci studentul e notat spre superlativ iar profesorul este unul de gașcă.

La fel și la examene: în ciuda avertismentelor cu privire la efectele copiatului sau a tentativei de copiat (de regulă, exmatricularea), o clipă de neatenție a supraveghetorului de examen și te trezești că în sală s-a dat drumul la o conferință pe teme de examen, se dezbat subiecte la telefon (desigur, exploatând la maxim avantajele tehnologiilor în miniatură și ofertele avantajoase a companiilor de telefonie). Exagerez …

Concluzia mea: profesorii sunt importanți, dar schimbarea trebuie să vină și de la voi, studenții. Dacă cel din dreapta ta copiază (a se citi fură), te copiază pe tine, nu pe profesor. E în joc șansa ta în viață, dreptul tău la bursă.

Dacă tu nu te implici să îți ajuți profesorul, e joc de-a șoarecele și pisica. În sala de examene sunt 2-3 supraveghetori și 100 de studenți. Dacă se fură, unii sunt prinși, alţii nu. Cei ce învaţă suferă pentru că sunt neîndreptăţiţi şi mai pot să cadă şi la “cu taxă”.

Disclaimer: un nou articol motivațional. Nu am pretenția că știu ce se întâmplă în toate clasele 1-12, cum nu am pretenția să afirm că îi cunosc pe toți studenții. Doar că în scurta mea viață de cadru didactic am întâlnit și studenți care au considerat că “a copia” este o soluție și care mi-au vorbit despre modul în care luau note în liceu (pe bază de copy-paste). Dar am întâlnit și studenți onești, muncitori, care au înțeles că nu nota reflectă nivelul de pregătire și care s-au implicat cu pasiune și interes în procesul educațional.

Valentin Mazareanu

Valentin Mazareanu

Valentin P. Mazăreanu, doctor în economie. Subiecte de interes: managementul riscului, securitatea informaţională, managementul proiectelor. Ocupaţii în prezent: project manager al www.managementul-riscurilor.ro, Co-Regional Director of PRMIA Bucharest Chapter, Director General al Paideia Consulting SRL Iasi, Expert IT în proiecte cu finanţare nerambursabilă. Studii: liceu militar, facultate de drept, master în Sisteme Informaţionale pentru Afaceri, studii doctorale în economie. Dezvoltare profesională: stagiu de cercetare în Franţa, Poitiers (subiect: managementul riscului); şcoală de vară în Finlanda, Jyvaskyla (subiect: managementul riscului, dreptul de proprietate intectuală, knowledge management); training internaţional Slovenia, Ljubljana (subiect: managementul proiectelor internaţionale); training naţional Romania, Iaşi (subiect: antreprenoriat, Analiză Tranzacţională, NLP, Comunicare şi Negociere).

0 Replies to “Integritatea academica in Era Google”

  1. melania spune:

    Buna!

    Cand aveti timp, va recomand sa va relaxati citind cartea „Schooled” de Anisha Lakhani.
    Spune multe lucruri despre psihologia de grup a elevilor si studentilor si spune multe si despre modul cum se implica profesorul in activitatile scolare…

    Acum, revenind la postarea ta, nu cred (si am dovezi ce nu pot fi demontate) ca daca il parasti pe ala de langa tine ca si-a copiat lucrarea de la colegu’ sau ca a luat nu stiu ce teza din 4 surse de pe net, il vei opri sa devina exact ceea ce vor muschii lui taica-su. Poate ca omul nici nu stie sa citeasca si sa scrie – dar, la ce ii trebuie? Daca babacu’ are bani si poate si vrea sa il ajute si sa il propteasca, s-a scos.

    Dar ai dreptate – in conditiile in care sistemul educational te invata doar ca poti sa furi si nu vei fi pedepsit, mi se pare logic ca rezultatul e cel care e…

    Deci, draga colega, solutia e sa ai un sistem educational care sa reflecte valoarea si potentialul educational al fiecarui elev, nu un ideal educational care n-are nici o treaba cu realitatea. Si sa ii dai afara pe toti profesorii care nu au ce cauta in sistem. Si sa le maresti lefurile la cel putin 1000 de euro celor ramasi. Desi, eu imi pastrez ideea, si anume ca profesorul nu trebuie sa predea numai de dragul banilor… Da’ asta e utopia mea personala…

    Melania

  2. Multumesc de observatie.
    Bine ca nu predau limba romana ca m-as fi incadrat si eu in lista profesorilor de 1-12 care permit copiatul.
    Am facut un search in dictionarul de sinonime si am schimbat cu „a reproduce”. 🙂

  3. ana maria spune:

    Foarte la obiect post-ul tau. Dar daca … ai inlocui ”copie” cu ”copiaza”?

Răspunde-i lui Valentin Mazareanu Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top