INTERVIU Melania Coman, consultant: Un beneficiar care asculta orbeste de consultant isi merita soarta

Melania-Coman1.jpg

Melania Coman isi dorea la un moment dat sa fie consultantul cel mai bun din Galaxie… Revenind din spatiu, si-a propus sa fie doar cel mai bun om care poate fi. A lucrat in companii de consultanta de prin 2004 toamna, construindu-si o cariera in care a contat mai putin promovarea pe trepte ierarhice, si mult mai mult educatia continua. A lucrat in consultanta de pe vremea fondurilor de preaderare si s-a calit in meserie cu fondurile structurale, experienta ei fiind in domeniul dezvoltarii resurselor umane. Ii place domeniul acesta pentru ca tinteste cea mai importanta resursa a oricarei tari, comunitati, companii si familii – OMUL –  si cea mai mare dorinta a ei, de cand era copil, a fost sa ii invete pe altii ce si cum sa faca. Nici nu e de mirare ca acum e formator si isi traieste zilnic scopul vietii. Proiectele sunt cea de-a doua mare pasiune a Melaniei – fie ca sunt personale, fie ca sunt profesionale. Si-a ales consultanta pentru ca voia ceva ambiguu ca raspuns la intrebarea „Da, si tu cu ce te ocupi?”… Evident, a facut alegerea corecta. Mergand pe ideea ca tot ceea ce facem are un ecou in eternitate si ca ceea ce nu facem este o binecuvantare, pentru ca ne spune ca acel lucru nu e o prioritate, Melania va doreste tuturor cat mai multe proiecte fericite si cat mai multe visuri implinite!

Finantare.ro: De cati ani lucrezi in domeniul consultantei?

Melania Coman: In primul rand, pentru ca nu stiu unde sa pun acel „Multumesc!” pe care il meritati, il pun aici. Va multumesc pentru tot ceea ce faceti pentru publicul dornic sa stie mai multe despre fondurile cele europene, dar si despre fondurile cele nationale – din perspectiva mea mult mai normale la creieri…

Lucrez in firme de consultanta din septembrie 2004, insa sunt consultant cu acte si proiecte in regula de prin 2007. Pana atunci am facut partea de recrutare si selectie, de EOI-uri (adica expresii de interes) si propuneri pentru proiecte de asistenta tehnica finantate din fondurile de pre-aderare (PHARE) si de sprijin comunitar (TACIS si CARDS) si de implementare a unor proiecte cu finantare europeana, dar din pozitia de asistent al coordonatorilor acelor proiecte. Pentru multi, poate parea un inceput anevoios, insa pentru mine acestea au fost momentele in care am pus baza…

Cum vezi tu piata consultantei privind fondurile europene in acest moment?

Melania Coman: Piata consultantei se maturizeaza. Exercitiul de programare 2007-2013 a fost unul de incercari si erori, atat pentru autoritatile de management si beneficiari, cat mai ales pentru consultanti.

Cred ca am inteles cu totii ca nu se poate „copy/paste” (sau „copiaza si lipeste”, in romaneste) si ca trebuie sa fim responsabili pentru ceea ce spunem si ceea ce scriem, mai ales ca in tastele noastre stau sortile clientilor nostri si ale angajatilor lor.

De asemenea, m-a surprins placut la conferinta Finantare.ro ca exista oameni precum Cristian Paun, care nu se tem sa intrebe despre „legenda urbana” referitoare la spagi. Multi consultanti si-au construit intreaga afacere pe reputatia de „impingator” de proiecte. Am auzit la unii beneficiari expresia asta si m-am ingrozit. Mi s-a spus la un moment dat sa scriu orice, pentru ca oricum nu conteaza ce scriu acolo.

Astea ar fi chestiile negative si oricum, nu cred ca sunt numai eu cea care s-a prins ca exista un ditamai elefantul in camera…

Aspectele pozitive ale pietei consultantei sunt mai multe si mai frumoase – exista oameni care sunt preocupati de proiectele pe care le scriu si le implementeaza, care au 100% rambursari, care nu au probleme pe achizitii – si asta se datoreaza in primul rand faptului ca si-au consiliat bine beneficiarii, care sunt intampinati cu zambetul pe buze la autoritatile de management si la organismele intermediare, care si-au creat si mentinut respectul celor cu care lucreaza.
Cam asa vad eu piata consultantei – cui nu-i convine, sa vina si sa comenteze…

Ce noutati intrevezi ca va aduce programarea 2014-2020?

Melania Coman: Sper – si imi doresc – pentru POSDRU, mai ales, proiecte mici si directionate spre nevoi clare. Nu stiu care a fost geniul care s-a gandit ca un ONG poate rula proiecte de 5 milioane de euro, cand orice analiza a situatiei organizatiilor societatii civile poate arata ca cele mai active si mai performante ONG-uri din Romania nu duc mai mult de 500.000 Euro / an, in proiecte MULTIPLE. Evident, asta e pur si simplu ceea ce cunosc eu, nu am facut o astfel de analiza, insa FDSC cu siguranta are ceva date pe aceasta tema si ar fi interesant sa le vedem si noi.

De asemenea, o surpriza placuta ar fi evaluarea experientei anterioare a solicitantilor si o mai mare atentie asupra acelei asa numite „capacitati tehnice si financiare”. Mi-as dori ca lumea sa inteleaga ca daca am avut profit si 1000 de angajati, nu inseamna ca indeplinesc neaparat conditiile pentru capacitatea tehnica si financiara.

Sincer, nu am asteptari prea mari de la urmatoarea perioada de programare. As aprecia strategii mai mici ca volum, usor de citit si de implementat, niste programe operationale mai scurte si mai la obiect, niste proceduri care nu se schimba dupa cum bate vantul politic, etc.

Care sunt cele mai mari greseli pe care le fac cei care scriu cereri de finantare? Dar despre greselile Organismelor Intermediare / Autoritatilor de Management ce ne poti spune?

Melania Coman: Nu as zice ca sunt erori – nici la unii, nici la ceilalti.

E foarte multa frica – atat de o parte, cat si de cealalta. De asemenea, e si foarte multa confuzie si o mare lipsa de comunicare.

Mi-as dori o coerenta, consecventa si constanta a regulilor si o mai mare comunicare intre cei care gestioneaza fondurile si cei care le solicita.

Daca vrem sa facem absorbtie, dupa parerea mea, trebuie sa stim ca obiectivul este sa cheltuim banii europeni in mod corect, eficient si eficace. PUNCT!

Asta e concluzia la care am ajuns in  ultima perioada – ultimele 8 luni. Ar fi de dorit ca toate lucrurile pe care le facem sa le facem eficient si eficace. Sa nu cheltuim mai mult decat face si sa realizam ceea ce ne-am propus in limitele de timp, calitate si bani pe care ni le-am propus. Daca facem economii, bine… Mi se pare un principiu mult mai bun decat sa ne tot acoperim de hartii.

Crezi ca POSDRU (programul dedicat resurselor umane) va mai redeveni functional? Te intreb acest lucru in contextul in care cei de la Autoritatea de Management a programului ne promit noi lansari de apeluri de proiecte in perioada iunie – iulie …

Melania Coman: POSDRU promitea foarte multe in 2007. In mintea mea – si sper ca si in a altora – in momentul in care cineva imi promite multe, eu ma gandesc automat daca poate livra.

Problemele POSDRU tin atat de managementul intern, cat si de comunicarea cu beneficiarii, care sunt cata frunza si iarba… AMPOSDRU mi se pare una dintre cele mai ambitioase autoritati de management din Romania, iar in situatia actuala ma face sa ma gandesc la un citat din Dune: „fiecare imperiu are in el samanta propriei distrugeri„.

Ca raspuns mai la obiect, daca se vrea ca lucrurile sa mearga bine, vor exista si eforturi si resurse si tot ce mai trebuie, concentrate in directia de a se merge bine. Daca nu se vrea ca POSDRU sa fie functional, nu va fi.

Eu, daca as fi in locul beneficiarilor de 2.2. si 2.3. (programate parca pentru iunie-iulie) NU as depune nici macar o propunere. Vorbim aici despre acele doua organisme intermediare unde beneficiarii mor cu zile pana isi obtin banii. Deci consider ca cel mai bun leac pentru ineficienta din sistem este sa il boicoteze beneficiarii, a caror problema nu a fost niciodata problema sistemului.

Ai castigat multe proiecte cu finantare europeana. Ne poti spune si noua cum ai reusit?

Melania Coman: Am castigat cateva proiecte cu finantare europeana, si le-am castigat in cadrul unor companii – unele cu mai mare renume, altele mai putin cunoscute.

Cele mai dragute chestii care au contribuit la castigarea proiectului care imi vin in minte acum sunt urmatoarele: parteneriate puternice si relevante, idei de proiecte utile si relevante, comunicare deschisa intre beneficiar si consultant, viziune si motivatie, date relevante si actuale, capacitate tehnica si financiara.

Observati ca nu am scris neaparat „talentul scriitoricesc” al consultantului. Nici pe departe… Din punctul meu de vedere, succesul unui proiect este dat de comunicarea intre cele doua parti, la inceput – trei, dupa ce se semneaza contractul de finantare… Toti trebuie sa stie incotro navigheaza proiectul si de ce sunt ei acolo, iar restul de rezolva.

Mi-a placut, referitor la conferinta, prezentarea Sfintiei Sale, Arhimandritul Vitalie Danciu, care ne-a povestit cu mult har cum a vazut dansul implementarea unui proiect cu finantare din fonduri europene, un lucru foarte frumos si foarte bine punctat fiind competenta consultantului si comunicarea care a existat intre toate partile proiectului. Desigur ca a fost si inspiratia divina, despre care eu vorbesc in toate cursurile de management de proiect pe care am ocazia sa le tin – algoritmul meu „castigator” este 50:40:10 – comunicare, specializare, ajutor divin.

Ai participat la conferinta Finantare.ro Iasi. Ce ne poti spune vis a vis de aceasta experienta?

Melania Coman: In primul rand, intentionam sa multumesc organizatorilor, dar atunci cand am coborat in sala, am zis „Multumesc, Doamne, ca ma inspiri astazi!” si ati vazut si voi ce a iesit. A fost un eveniment extraordinar – o nebunie, in sensul foarte bun al cuvantului!

Sincer, ma gandeam foarte serios sa mai stau, dar stiam ca am tren si un program dur a doua zi. Ca de fiecare data cand vin la Iasi, imi era greu sa plec.

Referitor la continut si la cele povestite acolo: mi-ar fi placut ca dezbaterea sa fi fost mai lunga. Cred ca nu sunt singura. Am fost extrem de inspirata de toti cei prezenti – pe unii dintre invitati ii cunosteam deja, fie ca membrii ai comunitatii Finantare.ro, fie ca profesori dragi mie.

Mi s-a parut amuzant ca am fost doua tabere la dezbatere – tabara pro si tabara contra finantari europene. Pentru mine, a imi asuma rol de „Gica contra” nu e un lucru nou – merg pe ideea ca, pentru a lua decizii bune, trebuie sa avem informatii. Multi dintre beneficiarii pe care i-am intalnit fac ce le spune consultantul – eu nu cred in asta, cred ca trebuie sa fii informat si sa te gandesti de 100 de ori, pentru ca vorbim despre bani, iar banii sunt un lucru important si serios. Un beneficiar care asculta orbeste de consultant isi merita soarta.

Sper ca data viitoare sa avem si niste invitati din cadrul autoritatilor de management sau organismelor intermediare – eu mi-am sunat fosti colaboratori care lucreaza in cadrul unor astfel de organizatii si cei mai multi au spus: „o viziune comuna si reguli comune si o mai buna comunicare cu beneficiarii„… Adica exact ceea ce vor si beneficiarii… Eu zic ca daca s-ar intalni la o discutie mai prieteneasca, unde beneficiarii ar avea curajul sa isi spune ofurile, iar cei din AM-uri / OI-uri sa le asculte, sa le auda si sa le si inteleaga, s-ar desparti in relatii mult mai bune cu totii (asa ar fi si frumos sa fie, pentru ca nu suntem dusmani, ci avem acelasi obiectiv comun: dezvoltarea economica si sociala si eliminarea disparitatilor, ca sa nu mai zicem ABSORBTIA!!!) si s-ar pune in aplicare si niste proceduri mai putin greoaie si mai prietenoase, atat pentru beneficiari, cat si pentru reprezentantii AM/OI.

Ceea ce nu s-a spus la conferinta a fost ca exista o mare de frica si incertitudine. Ei, pentru a merge mai departe avem nevoie si de conferinte de acest gen, si de oameni precum Cristian Paun, care sa agite spiritele si de dezbateri reale si de CURAJ.

Ce sfat ai pentru cititorii Finantare.ro?

Melania Coman: N-am ajuns inca la varsta la care sa dau sfaturi, ci doar o sugestie: participati la comunitatea care s-a creat sub umbrela Finantare.ro. Incercati sa ii cunoasteti pe oamenii care au facut posibila dezvoltarea acestui concept, precum si a altor concepte similare. De prin 2008, cand am inceput sa scriu sub egida finantare.ro am fost intampinata cu multa curiozitate, m-am simtit sprijinita si apreciata, iar acest lucru este minunat.

Ceea ce imi place mie la tinerii frumosi de la finantare.ro este ca inteleg si accepta ca parerea mea nu trebuie sa fie si a lor, ca in momentul in care exista provocari, exista si progres, si ca viata poate fi si este, de fapt, si altfel decat si-o imagineaza majoritatea populatiei Romaniei… Viata noastra este frumoasa, mai ales daca ne propunem sa fie asa. Evident, vara va fi tot calduroasa, dar e alegerea noastra cat de tare ne afecteaza chestia asta.

Daca ar fi sa va las cu ceva la care sa va ganditi, apoi bagati de seama, dragii mei: „Viata este 10% ceea ce ti se intampla si 90% cum reactionezi la ceea ce ti se intampla” (eu am auzit-o la Zig Ziglar, insa se pare ca autorul este Charles Swindoll).

2 Replies to “INTERVIU Melania Coman, consultant: Un beneficiar care asculta orbeste de consultant isi merita soarta”

  1. Emil spune:

    Mi-a placut expresia „Eu, daca as fi in locul beneficiarilor de 2.2. si 2.3. (programate parca pentru iunie-iulie) NU as depune nici macar o propunere. Vorbim aici despre acele doua organisme intermediare unde beneficiarii mor cu zile pana isi obtin banii. Deci consider ca cel mai bun leac pentru ineficienta din sistem este sa il boicoteze beneficiarii, a caror problema nu a fost niciodata problema sistemului.”
    Acelas lucru ar trebui facut si cu POS CCE – pe toate programele de finantare.

  2. Un interviu bun cu un om ancorat in realitatile economice ale Romaniei.
    Eu as adauga si faptul ca aceasta activitate de consultanta este una de incredere reciproca, daca eu nu am incredere 100 % in consultantul meu nu te apuca de treaba, degeaba te ancorezi in clauze contractuale pentru ca discutiile despre esec daca apar de la inceput e clar ca relatia va tinde catre acest lucru.
    Un factor important in reusita proiectelor ar trebui sa fie sistemul bancar care din pacate nu poate sa analizeze aceste proiecte obiectiv si nu poate sa finanteze proiectul ei finanteaza un istoric al unui beneficiar.
    Aici e o mare problema pentru firmele tip start-up care, sunt practic oprite de la creditare in momentul de fata si o spun din pacate pentru ca sunt multe proiecte bine dimensionate economic si totusi nu primesc finantare.
    O alta problema sunt proiectele faraonice fara legatura cu capacitatea economica si cu valoarile reale din economie care din pacate sunt finantate doar pentru ca sunt garantate sau pentru ca bancile au realatie mai vechi cu firmele.
    In concluzie, eu personal nu vad dificila accesarea fondurilor, o vad in schimb prea lunga, prea brazdata de tot felul de metehne locale si total nefinantata de sistemul bancar.
    Cred ca o solutie pentru imbunatatirea sistemului poate fii depunerea online a documentelor, fara favoritisme si niste programe de sustinere a creditarii pentru tinerii intreprinzatori (reali tineri intreprinzatori nu fii lu’ cutare si cutare care nu au nici o legatura cu Business-ul)
    Multa bafta.

Dă-i un răspuns lui Emil Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top