De câteva zile am început să tratez pe site-ul personal, www.managementul-riscurilor.ro două noi concepte: Business Intelligence și Sistemul Informațional Geografic.
Sunt, din punctul meu de vedere, două sisteme caracteristice noii economii, care pot asista activitatea de management al riscului.
Am să fac azi o scurtă introducere în business intelligence.
Termenul de business intelligence a fost introdus de către Gartner Group la mijlocul anilor ‘90s. Ca şi concept însă, business intelligence a existat cu mult timp înainte, încă din anii ’70 [Zaman, 2005], folosit în sistemele de raportare cu ajutorul mainframe-urilor. La acea vreme, sistemele de raportare erau statice, bidimensionale, fără a avea capacităţi analitice. Cererea de sisteme multidimensionale dinamice, care să sprijine procesele decizionale inteligente şi cu abilităţi predictive, a determinat dezvoltarea sistemelor de tip business intelligence. Aceste sisteme devin din ce în ce mai complexe, fiind capabile de analiză multidimensională a datelor, dispunând de capacităţi de analiză statistică şi predictivă pentru a servi mult mai bine sistemelor de asistare a deciziilor.
Nevoia de sisteme de tip business intelligence poate fi cu mare uşurinţă explicată: pentru a supravieţui pe piaţă în actualele condiţii concurenţiale, o companie trebuie să încerce să dezvolte o strategie de succes; pentru a dezvolta o strategie de succes, e nevoie de capacitatea de a anticipa condiţiile viitoare; înţelegerea trecutului este modul cel mai bun de a fi în stare a prezice viitorul. Business intelligence face acest lucru.
Interesanta