Managementul proiectelor in administratia publica locala

La începutul anului 2010 a fost publicat on-line RAPORTUL STRATEGIC NAŢIONAL 2009 privind implementarea Fondurilor Structurale şi de Coeziune care prezintă într-o manieră succintă stadiul implementării programelor operaţionale dar şi principalele dificultăţi cu care s-au confruntat autorităţile implicate în managementul instrumentelor structurale şi beneficiarii acestor fonduri, precum şi soluţiile identificate şi puse în aplicare de autorităţile române pentru depăşirea acestor dificultăţi şi accelerarea absorbţiei.

Administraţia publică locală este unul din principalii beneficiari ai finanţărilor din Fonduri Structurale si de Coeziune. Cel puţin aşa ar trebui să fie, ţinând cont de oportunităţile create prin aderarea României la Uniunea Europeană. Din păcate potenţialul de a atrage fonduri europene nu este exploatat la nivelul aşteptat de către administraţia publică locală din România datorită mai multor cauze printre care lipsa unei culturi pro-active de management de proiect, capacitatea administrativă şi umană redusă. Sunt aspecte asupra cărora voi încerca să mă opresc în continuare.

Revin la articolul  „MANAGERUL DE PROIECT IN ADMINISTRATIA PUBLICA” publicat pe blog în luna mai 2009 fiind incitat de un comentariu primit recent prin care se face referire la lipsa de motivaţie financiară a celor care lucrează în implementarea proiector în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice locale, prin suspendarea aplicării Legii 339/2007 până la publicarea Normelor de aplicare. În articolul menţionat făcusem referire la OU nr.35/2009 privind “Măsuri de… stimulare financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare încadrat in funcţia publică”, cu speranţa că acest act normativ va aduce efecte benefice. Se pare însă ca m-am înşelat si că prin cerinţele de introducere a Normelor de aplicare la Legea 339/2007 (care nu au fost publicate nici pana astăzi) stimulentele financiare nu au mai fost acordate “de loc”.

Cu alte cuvinte, prin comentariul primit m-am simţit inconfortabil, iar faptul ca nu am mai revenit “la cestiune” cu un Corigendum a fost echivalent cu vorba unei precupeţe “Ai uitat-o scoasa!” (scuzaţi expresia!). M-am decis astfel să revin cu unele consideraţii pe acest subiect.

In urma cu ceva timp am avut ocazia să particip ca formator la un curs de management de proiect pentru administraţia publică locală. Acolo am prezentat un studiu de caz privind Programul Trans-frontalier România –Bulgaria, la care administraţia publică locală este principalul solicitant eligibil. Conform datelor publicate de Autoritatea de Management, fondurile disponibile pentru acest program in perioada 2007-2013 sunt de 262 mil. Euro dar până în prezent au fost selectate spre finanţare numai 12 proiecte, în valoare totală de cca. 4 mil. Euro.

Discutând despre acest caz cu participanţii la curs, am constat ca motivul principal al numărului mic de propuneri de proiect este tocmai lipsa de personal specializat în managementul de proiect din structurile administraţiei publice locale si lipsa motivaţiei materiale si profesionale a celor care lucrează în implementarea programelor de infrastructura locală. Pentru aceştia din urma, care lucrează in proiecte de milioane de Euro salariile sunt la nivelul colegilor care lucrează cu proceduri de rutină şi fără responsabilităţi deosebite. Acest lucru îi face să fie refractari la noi proiecte, la colaborarea cu consultanţii externi şi îi determină să caute în permanenţă alt loc de muncă.

Am prezentat acest caz care mi se pare simptomatic pentru că trebuie găsite soluţii.

Până la apariţia Normelor metodologice de aplicare a Legii 339/2007 care să stimuleze financiar membrii echipei de proiect, consider că aceştia trebuie să solicite iar cei care răspund de contractarea proiectelor din fonduri europene trebuie sa le asigure condiţii de lucru motivante pentru dezvoltare profesională prin cursuri de specializare, stagii de schimb de experienţă, facilităţi de acces la servicii publice, dotare cu tehnică modernă de prelucrare a datelor şi de comunicaţii, spatii de lucru bine echipate, participare la evenimente de diseminare, recunoaşterea meritelor prin promovări rapide si distincţii, implicarea in proiecte de mobilităţi transnaţionale şi înfrăţiri între localităţi, ş.a.

Pentru personalul la început de carieră aceste oportunităţi de dezvoltare profesională sunt foarte importante pentru ca oferă referinţe pentru proiecte viitoare. În prezent asociaţiile intercomunitare şi structurile asociative ale administraţiei publice locale oferă posibilităţi foarte bune pentru cei care au acumulat deja o experienţă în managementul de proiect la nivelul administraţiei publice locale pentru a iniţia si a implementa proiecte sociale, de infrastructura, de dezvoltare locala, de cetăţenie activă, ş.a. Rămâne ca fiecare persoană care se implică în proiecte să se decidă dacă alege o dezvoltare a carierei bazată pe funcţia publică sau o carieră în managementul de proiect. În fiecare din cele 2 cazuri dezvoltarea de competenţe trebuie adecvata scopului, dar este necesar de a găsi soluţii şi argumente pentru capacitarea personalului care lucrează în echipele de management de proiect pentru administraţia publică locală.

Este o provocare pe care o adresez tuturor celor implicaţi si celor cu experienţă în managementul de proiect.

Virgil Pamfil

Virgil Pamfil

Virgil Pamfil este director adjunct la Centrul Regional de Formare Bucuresti si consultant independent in managementul proiectelor. Peste jumatate din cei peste 35 ani de activitate profesionala a lucrat in diverse proiecte, atat in implementare, cat si in furnizare de asistenta tehnica. In calitate de manager de proiect, Virgil a condus proiecte mari cu diferite linii de finantare: Banca Mondiala – 6 ani, EC/Phare – 5 ani, EC/Leonardo da Vinci – 2 ani. Virgil a furnizat asistenta tehnica ca expert cheie pentru proiecte de consolidare institutionala si ca evaluator independent al propunerilor de proiecte finantate din fonduri europene. A participat la elaborarea Standardului Ocupational R38 si este evaluator de competente profesionale pentru ocupatia Manager Proiect. Managementul de proiect, dezvoltarea de standarde ocupationale, evaluarea de competente profesionale si dezvoltarea curriculara bazata pe standarde ocupationale reprezinta provocarile pe care Virgil Pamfil le considera in prezent prioritatile sale profesionale.

3 Replies to “Managementul proiectelor in administratia publica locala”

  1. Mihaila Raul spune:

    Eu cred ca reglementarea cu majorarea salariului cu 75% pentru cei care lucreaza cu fonduri europene viza personalul Autoritatilor de Management, si nu, de exemplu, personalul din Primarii care lucreaza pe proiecte cu fonduri europene. Eu lucrez in administratie. Aveti garantia ca acel spor ar fi directionat catre cei care efectiv lucreaza? sau pe proiecte ar fi bagati fii, fiice, veri, nepoti, ai sefilor politici, in buna traditie romaneasca? Eventual si lipitori de afise de pe la partid.
    La locul meu de munca am facut si implementat proiecte pe PODCA si acolo functionarii pot fi platiti (Nu e tipic romanesc? O OG bate Legea APL)
    Dar la proiecte pe POR ex. drumuri judetene nu se dau salarii, desi este treaba destula. Si mai e si problema partii celelalte. In aceste proiecte sunt implicati si alti diversi angajati (de la achizitii, drumuri, etc.), care ar sari de fund in sus. Aplicarea legii ar aduce bucurie unora si invidie si conflicte la altii. Problema trebuie privita echilibrat in institutie si sefii au fost reticenti pentru a nu crea animozitati. Eu lucrez la proiecte si as fi avantajat, dar o analiza SWOT a problemei arata si alta fateta.

  2. Ani Merla spune:

    Buna ziua,
    sunt directorul Directiei de Programe si Dezvoltare al primariei Constanta si administratorul delegat al Asociatiei de dezvoltare intercomunitara Zona Metropolitana CONSTANTA.
    Prin activitatea zilnica sunt puternic implicata in sfera dezbaterii initiate si, vreau sa va spun ca ,din interior ,lucrurile se vad chiar mai incurcate si relatiile sunt incrancenate.
    Nu numai ca NU exista norme legislative,dar legea in sine NU este recunoscuta de Agentia Nationala a Functionarilor Publici,pe motiv ca nu au participat la redactarea ei!!!!
    Prin corespondenta sustinuta in sistem am aflat ca exista incercari timide de a face „o interpretare locala” a legii,in sensul studierii unor variante de sporuri,compensatii si toate celelalte „mijloace” pe care,de altfel,le-ati enumerat si dvs-dar aici intervine „teama”de a nu gresi si de a nu fi interpretat ulterior ca o fortare a legii,fiind apoi incriminati conducatorii institutiilor,iar functionarii sa fie obligati sa returneze sumele incasate.
    Eu personal ma confrunt cu o mare problema privind ocuparea posturilor vacante-peste 50% din totalul posturilor aprobate ca necesare in acest domeniu de catre primar (acestea sunt blocate,iar fluctuatia de personal este deosebit de mare ).
    Am scris de vreo 2 luni la toate ministerele responsabile si „ma paseaza” de la unii la altii,inclusiv secretariatul guvernului.
    As dori ca la aceasta „dezbatere” sa participe cat mai multi colegi si altii interesati….poate deblocam situatia …de acum

  3. vio serban spune:

    Doresc tare mult sa colaborez cu dvs. adresa mea de e-mail este reala, se poate sa-mi scrieti datele dvs. de contact? Multumesc.

Dă-i un răspuns lui Ani Merla Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top