Proiectul: Economia bazata pe cunoastere

ATENTIONARE: Acest program nu este activ in acest moment!

Introducere

Proiectul a fost initiat de Guvernul Romaniei, cu sprijinul Bancii Mondiale, sub coordonarea Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.

In orizontul de timp 2006-2010, Proiectul „Economia Bazata pe Cunoastere” va crea un model de dezvoltare al societatii informationale moderne in Romania declansand un proces ireversibil de schimbare culturala si de imbunatatire a calitatii vietii.

Proiectul vine in sprijinul comunitatilor locale dezavantajate din punct de vedere al accesului la cunoastere. Fiecare cetatean are dreptul la informatie si servicii de calitate, indiferent de locul in care traieste in Romania. Asigurarea accesului la informatie prin folosirea noilor tehnologii este scopul principal al Proiectului Economia bazata pe cunoastere. Proiectul face posibila atat comunicarea la nivel global cat si accesul rapid la informatia disponibila oriunde in lume.

Obiectivele programului

Obiectivul general al proiectului este acela de a facilita participarea comunitatilor dezavantajate din punct de vedere al accesului la informatie la societatea bazata pe cunoastere, in acord cu strategia guvernamentala de integrare in Uniunea Europeana.

Obiective Componenta 1: imbunatatirea accesului la mijloacele de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (TIC) pentru comunitatile dezavantajate prin intermediul Retelelor Electronice ale Comunitatilor Locale (RECL); sustinerea de activitati menite sa creasca potentialul pentru acumularea cunoasterii prin mijloacele Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor (TIC); cresterea calitatii procesului educational din scolile gimnaziale, prin integrarea si extinderea mijloacelor de tehnologia informatiei si comunicatiilor( TIC) in procesul didactic si formarea resurselor umane in domeniul TIC.

Obiective Componenta 2: inlesnirea unei relatii de calitate intre administratia locala si mediul de afaceri prin reducerea proceselor consumatoare de resurse pentru obtinerea statutului de persoana fizica autorizata sau asociatie familiala; asigurarea deservirii rapide, transparente, corecte si eficiente a cetatenilor ce solicita administratiilor locale emiterea documentelor de stare civila.

Obiectiv Componenta 3: promovarea interactiunii in acelasi spatiu virtual a intreprinzatorilor din mediul de afaceri local; familiarizarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii cu tehnologii inovative, de inalta productivitate, care pot asigura supravietuirea si trecerea la un mediu de afaceri performant.

Solicitanti eligibili

La procesul de selectie pot participa comunitatile dezavantajate din punctul de vedere al accesului la cunoastere, care se incadreaza intr-una din urmatoarele categorii:

-comune, situate la cel putin 11 km de cel mai apropiat oras cu peste 30.000 de locuitori;

– orase mici (cu cel mult 30.000 de locuitori).

Beneficiari:

  • Membrii comunitatilor locale
  • Autoritatile publice locale (primaria, consiliul local)
  • Institutiile educationale (scoala)
  • Institutiile de cultura (biblioteca, caminul cultural)
  • Firmele care isi desfasoara activitatea in comunitatile locale
  • Organizatiile non-guvernamentale.
Activitati eligibile

Proiectul cuprinde urmatoarele componente:

Componenta 1. Extinderea accesului la tehnologiile ITC si imbunatatirea cunostintelor de utilizare a calculatorului

1.1 Imbunatatirea accesului la informatie prin intermediul RECL

Proiectul va dezvolta aproximativ 200 de retele virtuale locale conectate la Internet de banda larga servind ca „centre de cunoastere”, furnizare de informatii, servicii si comunicare catre cetateni, administratia publica locala si mediul de afaceri. Aceste retele vor varia din punctul de vedere al modelului si scopului tehnologic, in functie de nevoile identificate la nivelul fiecarei comunitati locale selectate.

1.2 Dezvoltarea resurselor umane ale comunitatilor locale

Prin aceasta subcomponenta se urmareste acumularea unui nivel optim de abilitati, cunostinte si competente in domeniul TIC, ceea ce va asigura o calitate superioara serviciilor implementate cat si sustenabilitatea retelei. Aceasta subcomponenta va sprijini activitatile de formare pentru alfabetizare digitala si implementarea unor proiecte culturale locale menite sa sustina dezvoltarea comunitatilor vizate de proiect.

1.3 Implementarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor in scoli

Dotarea scolilor cu mijloace didactice si echipamente informatice destinate procesului didactic (calculatoare, softuri educationale, echipamente multimedia) ca si conectarea acestor scoli la Internet si la Reteaua Electronica a Comunitatilor Locale (RECL), contribuie nemijlocit la dezvoltarea mediului educational si a conditiilor de invatare.

Introducerea TIC in scoli va contribui totodata la cresterea atractivitatii procesului de invatare, diversificarea metodelor si practicilor didactice si la deplasarea accentului de la caracterul informativ la cel formativ. Prin construirea de competente specifice, elevii vor avea posibilitatea sa contribuie in mod activ la valoarea adaugata a procesului educational si sa isi dezvolte criterii personale de selectare si utilizare a informatiei.

Componenta 2. Dezvoltarea si promovarea serviciilor de e-government

2.1 Sistem electronic pentru inregistrarea online a persoanelor fizice autorizate si a asociatiilor familiale

Acest efect se va obtine introducand un sistem eficient, on-line, de comunicare intre utilizator si diferite institutii implicate in procesul de inregistrare, operare si arhivare a intreprinzatorilor particulari locali.

Prin acest sistem se va asigura si consolidarea unui flux organizat de tranzactii si activitati gestionat prin implementarea unei aplicatii locale de management de documente.

2.2 Sistem integrat pentru emiterea documentelor de stare civila pentru cetateni

Conceptul care sta la baza acestui sistem este ghiseul unic de servicii comunitare, aflate in cadrul primariilor de comuna si oras. Sistemul va asigura conexiuni cu baza de date de evidenta informatizata a persoanei existenta actualmente la nivel central cu ramificatii judetene.

Componenta 3. Promovarea comertului electronic si acordarea de asistenta financiara si tehnica pentru adoptarea solutiilor inovative in IMM-uri

3.1 Crearea portalului pentru promovarea comertului electronic si a retelelor de business (eStore)

Sistemul va constitui un mediu prielnic de promovare a solutiilor tip e-commerce si e-business care creaza o noua cultura de inter-relationare intre agentii economici.

Ponderea dominanta a agentilor economici din mediul rural si mic urban este reprezentata de persoanele fizice autorizate, asociatii familiale si microintreprinderi care au astfel la dispozitie un mecanism cu ajutorul caruia isi pot eficientiza activitatea si creste nivelul de competitivitate economica.

3.2 Acordarea de finantari nerambursabile intreprinzatorilor locali

Acest mecanism ofera sprijin intreprinzatorilor particulari sau consortiilor in efortul acestora de adoptare a solutiilor inovatoare tip e-business cu scopul de a imbunatati competitivitatea acestora pe pietele nationale si internationale.

Conditii de finantare

Bugetul pentru faza-pilot a fost de 2.000.000 USD.

Prin contributia locala comunitatile isi manifesta determinarea de a stabili un parteneriat durabil si activ, constand in urmatoarele:

1. Asigurarea tuturor spatiilor destinate RECL:

– o incapere din sediul Primariei;

– sediul bibliotecii locale;

– o sala de curs in fiecare din scolile gimnaziale din satul-centru de comuna/orasul participant la procesul de selectie si din satele apartinatoare;

– un sediu separat, cu destinatia „Punct de Acces Public la Informatie” (PAPI).

Toate spatiile mentionate mai sus trebuie amenajate conform cerintelor tehnice ale Proiectului: prize multiple, sistem de incalzire, grupuri sanitare interioare, sistem de alarma, parchet/gresie, geamuri de tip termopan, lambriuri, sistem de ventilatie, indicator luminos PAPI.

2. Suportarea cheltuielilor curente aferente procesului de functionare si intretinere a spatiilor (utilitati, consumabile, asigurari etc.).

3. Asigurarea platii drepturilor salariale ale personalului retelei – managerul RECL si administratorul IT RECL. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, impreuna cu institutiile abilitate, analizeaza posibilitatea sprijinirii autoritatilor locale in aceasta privinta.

Etapele procesului de selectie:

Etapa I: Primaria isi exprima interesul de participare prin completarea si transmiterea „Solicitarii de participare la procesul de selectie”;

Etapa a II-a: Primaria primeste „Dosarul de Solicitare” de la Unitatea de Management a Proiectului „Economia Bazata pe Cunoastere” prin posta;

Etapa a III-a: Primaria stabileste eligibilitatea comunitatii prin aplicarea matricei de calificare cuprinsa in „Dosarul de Solicitare”;

Etapa a IV-a: Primaria completeaza „Dosarul de Solicitare” si il transmite catre Unitatea de Management a Proiectului „Economia Bazata pe Cunoastere”. in aceasta etapa, primariile ataseaza si o copie a Hotararii Consiliului Local prin care se aproba implicarea comunitatii in Proiect, in conformitate cu toate conditiile mentionate in Invitatia de Participare;

Etapa a V-a: Dosarele de solicitare se vor evalua in acord cu procedurile Proiectului;

Etapa a VI-a: In urma procesului de evaluare, se va selecta un numar de aproximativ 200 de comunitati si o lista de rezerva, pentru cazurile in care se dovedeste ca o parte dintre cei selectati au furnizat date false sau, din anumite motive, contributia locala nu se poate concretiza;

Etapa a VII-a: Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei – Unitatea de Management a Proiectului va transmite tuturor comunitatilor participante rezultatele finale ale procesului de selectie.

Termene limita

Solicitantii trebuie sa completeze „Solicitarea de participare la procesul de selectie” si sa o expedieze la:

OP 83, CP 9, Bucuresti, pana la data de 23 august, data postei (sosirea la destinatie).

Finantator: Banca Mondiala
Sursa: Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
Informatii suplimentare
Folositi instrumentele urmatoare pentru a obtine detalii complete despre acest program de finantare
Nu exista nici un instrument.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top