Cu privire la performanta avem de lamurit cum se va defini „performanta”? Va fi performanta masurata in bani adusi la stat prin amenzi date pe „nereguli” eventual si inchipuite? Aseara, Domnul Sorin Blejnar, Seful ANAF, vorbea de realizari de peste 100 %, 102 %, etc.
Sa intelegem ca dincolo de faptul ca toti cei cu datorii la stat vor achita pana la ultimul ban ar mai trebui colectat ceva? Interesant.
Eu credeam ca performanta va fi daca se reuseste aducerea 100 % din impozite, adica sa isi faca treaba deplin. Caci daca sefii finantelor publice … indiferent care ar fi ei vor vrea mai mult de 100 % si vor evalua performanta in functie de depasiri tot mediul de afaceri este intr-un pericol si mai mare decat a fost cu impozitul forfetar [si acela de fapt o penalizare pentru simplu fapt ca existai ca firma]. Iar pericolul este ca functionarii sa faca tot ce le sta in putinta, inclusiv abuzuri, pentru a amenda firmele si a isi asigura accesul la un sitmulent lunar.
Legat de criteriile de performanta pe baza carora sa se acorde anumite stimulente, poate ca sunt unele domenii, precum la finante, unde se pot stabili anumiti indicatori.
Dar sunt unele domenii unde, cand ii aud pe ministri de criterii de performanta, ma apuca greata. De exemplu, invatamant, sanatate, administratie publica. Ce criterii de performanta? Dimensiunea bustului, lungimea picioarelor, pupatul in fund, greutatea corporala, gradul de rudenie cu sefii mari, numarul de afise lipite la partid. Astea sunt criteriile de performanta. Pana la urma ajungi la mana sefului, care sef stim si noi ce calitati intelectuale are. A se vedea votul ministrului de finante asupra TVA redus. Restul e logoree.
In toata nebunia legata de greva lucratorilor din Finante, este de semnalat ca pentru antreprenorii blocati de intarzierile legate de recuperarea creantelor pe care le au fata de stat, o raza de speranta se pare ca vine din OUG 88/2010.
De accesat:
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/firmele-care-au-de-luat-bani-de-la-stat-scapa-de-taxe-140261.html
Din pacate, functionarii ANAF au avut, in ultimii ani, o atitudine de totala desconsideratie fata de contribuabili, cei care, in fond, le platesc salariile.
In 2009-2010, foarte multe cunostinte ale mele s-au trezit cu un potop de somatii de la fisc. Au sarit ca arsi, stiind ca sunt cu toate platile la zi, au facut coada la ghisee, s-au dus cu ploconul ca sa scape de belea, unii au si platit pentru niste restante inchipuite. Putini au fost cei care au avut curajul sa spuna clar si raspicat:”nu platesc dom’le. Uite aici toate ordinele de plata!Nu am nici un debit si te dau in judecata pentru hartuire, stress, surescitare neuropsihica”. De ce? Pentru ca stiu ce urmeaza: controale, amenzi, etc. Nimeni nu mai poate tine pasul cu avalansa de ordonante de urgenta care mai pun cate un bir sau mai impun cate o declaratie in format fizic/electronic care se alatura sirului infinit al celor actuale, pe care bietii contabili, acesti ingeri tristi ai firmelor, trebuie sa le depuna lunar.
Acum m-am lamurit si de ce functionarii ANAF au trimis somatii de plata fara noima. Ne-a explicat mass-media in zilele grevei MF. Pentru ca ei isi incaseaza stimulentele odata cu trimiterea somatiei catre contribuabil. Nimeni nu si-a pus problema ca pot fi si erori si nimeni nu i-a pedepsit pe acesti functionari ca au pus atata lume pe drumuri.
Cat priveste PERFORMANTA in sistemul public, eeeeei, cate lucruri ar fi de spus!
Legea romana defineste performanta in institutia publica astfel: măsura în care o activitate, un program sau o organizaţie funcţioneazã în mod eficient şi eficace, cu respectarea economicităţii.
Este vorba despre cei 3 E:
1.Economicitate – minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activităţi, cu menţinerea calităţii corespunzătoare a acestor rezultate;
2. Eficacitate – gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activităţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul
efectiv al activităţii respective;
3.Eficienţă – maximizarea rezultatelor unei activităţi în relaţie cu resursele utilizate.
Este suficient sa aruncam doar un ochi in jur si sa ne edificam in ce masura banul public este cheltuit avand in vedere cele trei criterii esentiale.
Cata vreme functionarii statului nu vor fi stimulati sa aiba o atitudine pro-activa fata de contribuabil, si nu una punitiva nu vom face nimic.
Cum cred eu, domnule Brinzea, ca ar trebui stimulati functionarii? Prin doua metode clasice:
1) incurajarea celor cu adevarat competenti si eficienti sa ramana in sistemul public, cu salarii decente si traininguri bine tintite
2) concedierea celor care, prin orice mijloace, dovedesc ca sunt corupti, incompetenti, delasatori.
Increderea in institutiile statului nu poate fi restabilita decat atunci cand acesta isi va trata cetatenii in mod corect si serviabil.