REFORMA IN ADMINISTRATIE – adevarat sau fals?(I)


Pentru perioada de programare 2007-2013 asistenta financiara acordata Romaniei de catre Uniunea Europeana este reprezentata de doua Fonduri Structurale: Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) şi Fondul Social European (FSE), precum si de un Fond de Coeziune, carora li se mai adauga doua „actiuni complementare”: Fondul European pentru Agricultura şi Dezvoltare Rurala (FEADR) şi Fondul European pentru Pescuit (FEP).

In mod special Fondul Social European a fost gandit pentru a sustine investitiile in dezvoltarea si formarea resurselor umane vizand prioritati ca: sporirea adaptabilitătii fortei de munca si a intreprinderilor; cresterea accesului pe piata fortei de munca a persoanelor aflate în cautarea unui loc de munca si a persoanelor inactive, prevenirea somajului, prelungirea vietii active si cresterea gradului de participare pe piata muncii a femeilor si migrantilor; sprijnirea incluziunii sociale a persoanelor dezavantajate si combaterea discriminarii; reforma în domeniile ocuparii si incluziunii sociale, în particular prin promovarea dezvoltării parteneriatelor  la nivel naţional, regional si local; extinderea si imbunatatirea investitiilor in educatie si formare profesionala; intarirea capacitatii institutionale si a eficientei administratiilor publice si serviciilor publice la nivel national, regional şi local, pentru a putea implementa reforme, in special în domeniul educational, economic, social, al ocuparii fortei de munca, al sanatatii, al protectiei mediului.

Aceste prioritati s-au transformat in tot atatea axe si masuri sau operatiuni in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) si al Programului Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative (PO DCA).

Paragrafele de mai sus sunt o punere in ordine necesara, cel putin la nivel terminologic, a fondurilor care reprezinta asistenta financiara pentru Romania, nu de alta, dar confuzia fondurilor cu programele, a programelor cu proiectele si a operatiunilor cu cheltuielile eligibile se regaseste nu numai la nivel de solicitanti, dar ce e mai grav, e prezenta chiar la nivelul angajatilor Autoritatilor de Management sau ai Organismelor Intermediare. Ca sa nu mai vorbim de ‘corectitudinea’ informatiilor pe care acestia le ofera celor care doresc sa faca proiecte si chiar sa le implementeze.

Dar sa revenim la Fondul Social European si in special la PO DCA prin care administratia  publica va putea lua bani, pe baza de proiecte, pentru a-si continua reforma sau, dupa spusele multora care lucreaza in sistem, a o incepe cu adevarat.

Obiectivul general declarat in cadrul documentelor programatice este: o administratie publica mai eficienta si mai eficace pentru beneficiul socio-economic al societatii romanesti.

Axele prioritare 1- Imbunatatiri de structura si proces ale managementului ciclului de politici publice si 2 -Imbunatatirea calitatii si eficientei serviciilor publice, cu accentul pus pe procesul de descentralizare structureaza cele doua obiective specifice ale PO DCA.
Această abordare bazată pe cei doi D: decizie si descentralizare este considerata ca fiind o baza solida pentru dezvoltarea capacitatii administrative.

Vom vedea ce inseamna fiecare din aceste obiective si daca fondurile alocate sunt suficiente pentru atingerea lor.

Emilia Moldovan

Emilia Moldovan

Emilia Augusta Moldovan. Deviza: Intamplarea nu ajuta decat o minte pregatita.

One Reply to “REFORMA IN ADMINISTRATIE – adevarat sau fals?(I)”

  1. matei spune:

    fonduri pt iesirea din criza nu se dau? ca stiu destul de multi care ar aplica..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top