Prioritatea UE este protejarea cetatenilor

Comisia Europene, Guvern, criza financiara, TVA

Suma anuntata de presedintele Comisiei, Jose Manuel Barroso, depaseste estimarile anuntate de presa anterior.

Decizia urmeaza sa fie avizata de liderii UE la Consiliul European din decembrie. Exista insa riscul ca deficitul public al unor state precum Franta, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Grecia si Portugalia sa depaseasca pragul de 3 %.

Presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a atras atentia inca de la lansarea ideii ca planul „va cuprinde actiuni punctuale pe termen scurt” pentru a incuraja cresterea si mentinerea locurilor de munca. Planul nu vizeaza insa subventii pentru industria auto.

Intrebarea este cata industrie va pastra Europa?

Potrivit unor surse europene, intrebarea pe care trebuie sa si-o puna atat europenii, cat si americanii este legata de delocalizarea industriei catre Est. „Semnalul a fost dat de industria auto pentru ca dezindustrializarea Statelor Unite si a Europei nu este normala”, sustin sursele citate. in opinia acestora, „Statele Unite au pierdut controlul putinei industrii pe care o mai are”.

Eurodeputatul francez Alain Lamassoure considera ca, in adoptarea unui asemenea plan, Germania are „un cuvant de spus mai puternic” decat alte state UE. „Germania a pastrat industrie mai mult decat alte tari si are excedent, ca si China, in industrie”, explica Lamassoure.

Tarile nordice au si ele un cuvant de spus, apreciaza deputatul european, care regreta ca in Franta nu a existat niciodata un atasament similar celui din Germania pentru industrie. „Si intrebarea este ce si cat pastram din industrie”, incheie Lamassoure.

Germania da tonul

Desi, initial, cancelarul german Angela Merkel s-a aratat reticent ideii unui plan vast la scara europeana de redresare economica, Berlin e gata sa puna la bataie 32 miliarde de euro pentru a ajuta industria germana, in urmatorii doi ani.

Pe de alta parte, Merkel a atras atentia ca statele membre ale Uniunii nu trebuie sa intre in competitie, in ceea ce priveste valoarea stimulentelor menite sa sustina economiile nationale.

Cat priveste industria auto, cancelarul german a anuntat ca Berlin este pregatit sa ajute Opel, in contextul in care compania-mama, General Motors, a fost grav afectata de criza financiara, dar nu va acorda subventii producatorului auto.

In opinia sa, obiectivele de vanzare a activelor statului – respectiv privatizarea partiala a operatorului de cale ferata Deutsche Bahn – nu trebuie amanate din cauza situatiei din sectorul financiar.

Reducerea TVA

Comisia Europeana a propus, totodata, statelor membre exemplul Marii Britanii privind reducerea taxei pe valoarea adaugata ca posibil instrument pentru sustinerea economiilor nationale. Nivelul minim al TVA este stabilit la 15%, dar 25 de tari membre din totalul de 27 utilizeaza, in prezent, procente superioare plafonului minimal. Exceptiile sunt Luxemburg si Cipru, care au un TVA de 15%.

Guvernul britanic a anuntat deja reducerea TVA de la 17,5% la 15%, masura care intra in vigoare de la 1 decembrie, cu valabilitate sfarsitul anului 2009.

Pe de alta parte, BEI a anuntat deja derularea, pe patru ani, a unui program de imprumuturi de 30 miliarde de euro destinat intreprinderilor mici si mijlocii, iar industria auto va beneficia de un sprijin de 5 miliarde de euro, sub forma de credite cu dobanda redusa.

BEI decide pe 16 decembrie soarta proiectului in cauza. Banii vor fi alocati insa doar proiectelor de cercetare si dezvoltarea de tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, pentru masini mai putin poluante.

O alta posibilitate este realocarea de fonduri comunitare destinate cu precadere zonelor defavorizate din UE, dar si accelerarea platilor pentru proiectele pe fonduri structurale.

Relansare

Planul de relansare are doua elemente centrale:

In primul rand, masuri de stimulare fiscala pe termen scurt pentru impulsionarea cererii, protejarea locurilor de munca si redarea increderii consumatorilor, iar in al doilea rand, „investitii inteligente” pentru a determina cresterea economica.

Ce masuri a luat Guvernul de la Bucuresti

In sedinta de Guvern de saptamana trecuta au fost luate mai multe decizii menite sa reduca impactul crizei financiare internationale in Romania. Au fost introduse astfel mai multe facilitati pentru angajatori, dar si pentru contribuabilii care sunt buni-platnici ori pentru romanii care vor sa economiseasca.

– Angajatorii care creeaza locuri de munca si incadreaza someri aflati de peste trei luni fara slujba vor primi echivalentul in lei a 1.000 de euro pentru fiecare angajat.

– Contribuabilii care isi platesc taxele cu cel putin 10 zile inainte de scadenta vor beneficia de o bonificatie de 5% din valoarea obligatiilor bugetare datorate.

– De la 1 ianuarie 2009, veniturile din dobanzi nu se vor mai impozita; vor fi scutite de impozit si dividendele reinvestite.

– Locuintele sociale, precum caminele de batrani sau casele de copii, ori locuintele care au o suprafata de maximum 120 mp si a caror valoare nu depaseste suma de 380.000 de lei, achizitionate de orice persoana necasatorita sau de familie, vor beneficia de o cota redusa de TVA, de 5%;

– Pentru sustinerea industriei auto din Romania, Guvernul a hotarat suspendarea taxei de poluare pentru autovehiculele inmatriculate noi, care nu depasesc 2.000 cmc, incepand cu 1 decembrie 2008 pana la 31 decembrie 2009. O alta decizie menita sa sustina aceasta industrie se refera la redustribuirea cotei ramase neconsumate in cadrul Programului de reinnoire a parcului auto.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top