MEF, responsabil de managementul contractelor de infratire institutionala

Comisia Europeana, finantare, PHARE, Ministrului Economiei si Finantelor

Potrivit OUG adoptate pentru infiintarea acestei activitati, se aloca suma de 10.000 de euro sub forma de imprumut de la bugetul de stat, din bugetul Ministerul Economiei si Finantelor. Ulterior, activitatea va fi finantata integral din venituri proprii.

Ministerul Economiei si Finantelor va fi responsabil de managementul administrativ si financiar al tuturor contractele de infratire institutionala pentru care Romania are calitate de donator de asistenta tehnica. MEF va gestiona proiectele de infratire institutionala pentru toti ordonatorii principali de credite.

In acest sens, MEF va deschide conturi bancare in lei si euro prin care se vor derula toate operatiunile financiare aferente participarii la gestionarea proiectelor de infratire institutionala. MEF va incasa fondurile de la statul beneficiar al asistentei si va efectua platile necesare expertilor in cadrul contractelor de infratire institutionala.

Instructiunile de functionare a conturilor necesare gestionarii fondurilor aferente proiectelor de infratire pentru care Romania are calitate de donator de asistenta tehnica, vor fi probate prin ordin al ministrului Economiei si Finantelor. De asemenea, actul normativ detaliaza tipurile de cheltuieli ce se efectueaza pentru realizarea activitatii si stabileste responsabilitatile Autoritatii Administrative de Infratire Institutionala astfel:
– asigura consultanta autoritatilor romane in vederea pregatirii ofertelor si a participarii la reuniunile de selectie;
– avizeaza din punct de vedere procedural ofertele care urmeaza sa fie prezentate statului beneficiar;
– ofera instruire cu privire la prevederile manualului de infratire institutionala specialistilor romani care vor participa in proiectele de acest fel in calitate de coordonator de proiect si consilier rezident de infratire institutionala;
– asigura consultanta si sprijin pe durata negocierii si semnarii contractelor;
– administreaza baze de date cu experti romani din diferite institutii si domenii de activitate;
– emite cereri de plata catre institutiile din tarile beneficiare a asistentei din partea Romaniei abilitate sa efectueze platile;
– primeste sume reprezentand plati efectuate de beneficiarul de asistenta tehnica;
– verifica si autorizeaza platile efectuate in cadrul proiectelor;
– organizeaza si conduce contabilitatea operatiunilor desfasurate in cadrul proiectului.

OUG prevede ca activitatea de derulare si gestionare a proiectelor de infratire institutionala va fi realizata de experti romani, functionari publici/functionari cu statut special sau alte categorii de salariati, care vor fi remunerati printr-o indemnizatie stabilita in contractul de infratire institutionala, in functie de numarul de zile lucrate.

Indemnizatia este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza conform legii. Totodata, expertii romani cooptati pentru aceasta activitate vor beneficia de drepturile de asigurari sociale, inclusiv de dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si de drepturile ce decurg din legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.

Expertii romani isi vor indeplini misiunile in baza unui aprobat de mandat aprobat de conducatorul institutiei care asigura asistenta.

Activitatea expertilor romani va fi evaluata la sfarsitul anului, in functie de mandatul primit, obiectivele misiunii si rezultatele inregistrate.

Potrivit ordonantei, activitatea depusa in cadrul contractului de infratire institutionala pentru care Romania are calitate de donator de asistenta tehnica, nu constituie situatie de incompatibilitate pentru expertii romani cooptati.

Pe perioada desfasurarii misiunilor, expertii romani isi pastreaza functia publica si drepturile salariale. De asemenea, actul normativ prevede ca perioada desfasurarii misiunilor constituie vechime in munca/vechime in specialitatea functiei.

Toate operatiunile se vor realiza in conformitate cu legea romana in vigoare si cu prevederile Manualului de infratire Institutionala elaborat de Comisia Europeana. Manualul sta la baza semnarii si implementarii contractului de infratire institutionala.

In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta adoptate in sedinta de Guvern de astazi va fi elaborat manualul de implementare a asistentei pentru proiectele de infratire institutionala, care va fi aprobat prin ordin al Ministrului Economiei si Finantelor.

Informatii de background

Activitatea de infratire institutionala a fost lansata de Comisia Europeana in anul 1989, ca o forma de sprijin direct finantat in cadrul programelor PHARE, acordat statelor candidate de catre statele membre UE, in vederea consolidarii capacitatii administrative si juridice pentru aplicarea legislatiei comunitare. Ulterior, activitatea a fost extinsa si asupra celorlalte programe cu finantare nerambursabila acordate de UE statelor din zona Balcanilor de Vest, a Europei de Est si Asiei Centrale, precum si zonei bazinului Mediteranean.

Pana in prezent au fost implementate mai mult de 1300 de proiecte de infratire institutionala in toate tarile beneficiare de sprijin nerambursabil din partea Uniunii Europene.

Romania este tara cu cele mai multe proiecte de infratire institutionala aprobate de Comisia Europeana, in perioada 1998-2006 fiind aprobate aproximativ 250 de proiecte in toate domeniile aquisului comunitare.

De asemenea, odata cu dobandirea statului de stat membru al UE, Romania a aplicat pentru proiecte de infratire institutionala finantate de Uniunea Europeana, in calitatea de donator de asistenta tehnica.

Sursa: Guvernul Romaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top