”Banii pentru șomaj tehnic ajung pentru toată lumea, ne pregătim pentru un milion de persoane”

Victor-Picu.jpg

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) este pregătită să plătească indemnizaţii de şomaj tehnic pentru un număr de până la un milion de persoane, a declarat preşedintele instituţiei, Victor Picu, într-un interviu pentru AGERPRES.

Banii vor ajunge pentru toţi angajaţii trecuţi în şomaj tehnic, scopul fiind salvarea locurilor de muncă ale acestora de la desfiinţare, a explicat şeful ANOFM care a apreciat că instituţia va plăti indemnizaţii de şomaj tehnic către angajatori începând din luna aprilie.

Victor Picu a precizat, în context, şi faptul că numărul de telefon creat la ANOFM pentru oferirea de informaţii contribuabililor despre procedura obţinerii indemnizaţiei de şomaj tehnic acoperită de stat sună fără întrerupere.

AGERPRES: Ce ar trebui să facă patronul unei firme care şi-a închis activitatea ca urmare a Decretului privind starea de urgenţă, pentru ca angajaţii săi să primească indemnizaţia de şomaj tehnic acoperită de stat?

Victor Picu: În primul rând, oamenii trebuie să ştie că suntem alături de ei şi că vom implementa aceste măsuri cât mai eficient posibil, lăsând la o parte birocraţia. Drept urmare, imediat după ce angajatorii au suspendat contractele de muncă ale angajaţilor, deci după ce au făcut această bucătărie proprie a angajatorului conform articolului 52, litera c, din Codul Muncii, reglementare clară din Codul Muncii prin care încetează temporar contractul individual de muncă, deci după decizia de încetare temporară a contractelor individuale de muncă, angajatorii depun, în primă fază, la Ministerul Economiei, o cerere de eliberare a Certificatului pentru Situaţii de Urgenţă, iar cu acel certificat, împreună cu cererea şi cu anexa angajaţilor care au contractul suspendat, depun aceste două documente, prin email, la ANOFM. Pentru cei care şi-au închis activităţile economice în urma deciziilor autorităţilor publice, certificatul emis de Ministerul Economiei este necesar, acest certificat este reglementat şi prin decretul prezidenţial, iar acest certificat reprezintă cea mai simplă măsură pe care poţi să o iei ca să poţi dovedi, iar ANOFM să poată plăti banii pentru aceste persoane care au fost afectate în mod direct de măsurile autorităţilor publice. Certificatul se va elibera foarte rapid, online, şi va face dovada că te afli în categoriile respective. Altfel ar fi fost aproape imposibil, nu aveai ce document să depui la ANOFM, că nu puteai să dovedeşti prin codul CAEN sau altceva, nu exista un document şi nici nu puteai să inventezi un document în afara decretului, deci vreau să spun că acest certificat e necesar şi nu va presupune o birocraţie în plus. Adică Ministerul Economiei, din declaraţiile ministrului, nu va face o analiză economică, contabilă, şi aşa mai departe, ci pur şi simplu va elibera documentul, pentru a avea o certificare că aceste companii se află în situaţiile de la articolul a din ordonanţă.

AGERPRES: Trebuie depuse doar certificatul şi lista angajaţilor?

Victor Picu: Da. Dar în primă fază, procedura şomajului tehnic, generic spus şomaj tehnic, pentru că sensul legii este întreruperea temporară a contractului de muncă, trebuie s-o facă angajatorul.

AGERPRES: Documentele se pot depune online? Unde anume?

Victor Picu: Da, online. Fiecare judeţ are o adresă de email dedicată pentru acest proiect, este numele judeţului @anofm.gov.ro, spre exemplu braş[email protected], sau [email protected]. Aceste cereri se pot depune începând cu data de 1 aprilie, pentru că plăţile se fac în luna respectivă (aprilie, n.r.) pentru luna trecută (martie, n.r.). Cererile nu trebuie depuse de azi. Cei care au început din trecut această procedură de suspendare a contractelor pot începe foarte uşor la firma respectivă, cererile nu trebuie depuse de azi. Mulţi dintre angajatori nu ştiu nici procedura iniţială, ce înseamnă de fapt suspendarea acestor contracte de muncă, sună să ne întrebe pur şi simplu ce înseamnă şomajul tehnic.

AGERPRES: În lista respectivă angajatorul nu trebuie să precizeze şi salariul angajatului?

Victor Picu: Da, trebuie, este o anexă în care trebuie să precizeze salariul brut al angajatului, din care noi să plătim 75% din salariul brut. Lista e un model tip, anexat la ordonanţă.

AGERPRES: Angajatul trebuie să facă vreun demers?

Victor Picu: Nu.

AGERPRES: Indemnizaţia va fi plătită direct angajatului, sau angajatorului?

Victor Picu: Banii vor fi plătiţi angajatorului, iar angajatorul va plăti mai departe salariul angajatului.

AGERPRES: Aţi spus că după 1 aprilie se vor depune actele?

Victor Picu: Da, prin e-mail. Bine, şi de acum se pot lua informaţii prin e-mailul respectiv, acesta e pus deja la dispoziţie, dar ordonanţa spune foarte clar că se va plăti luna prezentă pentru luna trecută. Avem următorul caz – decretul a intrat în vigoare pe 16 martie, şi avem plăţile între 16 martie şi 31 martie, şi plăţile de pe 1 aprilie şi 15 aprilie. Şi atunci, pentru a beneficia de plata acestei jumătăţi de lună, angajatorii pot depune aceste cereri de pe 1 aprilie.

AGERPRES: Iar primele plăţi când vor fi făcute?

Victor Picu: Primele plăţi vor fi făcute în cel mai scurt timp. Ordonanţa vorbeşte de maxim 30 de zile. Noi ne vom îngriji să plătim foarte repede aceşti bani. 30 de zile este un termen maxim… Mai multe detalii aici. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top